I förra veckan publicerade 133 svenska låtskrivare i Aftonbladet ett upprop om fördelningen av intäkter från streamingtjänster. Nu har Stim:s VD Karsten Dyhrberg Nielsen kommenterat uppropet.
”Värdet av musik på streamingtjänster
I måndags den 16 februari publicerade Aftonbladet en debattartikel där en rad musikskapare, varav många är anslutna till Stim, uppmanade branschen att verka för en skälig ersättning från digitala tjänster.
Stim välkomnar en diskussion av musikens värde och ersättningen till de som skapar musiken. Det är relevanta frågor. Vi håller med om att transparens är ett absolut krav för att kunna bedöma om man som upphovsperson får tillräckligt betalt och Stim arbetar kontinuerligt för ytterligare transparens. För en kollektiv förvaltningsorganisation som Stim är öppenhet gentemot våra anslutna det enda sättet att bevara vår legitimitet.
Stim är också eniga med kompositörerna i deras önskan att den som skriver musiken ska kunna namnges – få tydlig credit – i låtlistorna. Vi kommer att fortsätta dialogen med musiktjänsterna om att detta ska bli både möjligt för musiktjänsterna och en marknadsnorm, vilket det tyvärr inte är idag.
Debattartikeln kan ge intrycket av att Spotify i Sverige endast betalar 3 procent av sina intäkter till Stims rättighetshavare, och att Stim har gått med på så dåliga villkor. Siffrorna är dock, som artikeln också anger, baserade på en amerikansk undersökning och speglar inte den svenska marknaden.
Streamingtjänsterna som har avtal med Stim betalar generellt 12 procent av sina totala intäkter till Stim. Prisnivån är ingen hemlighet, utan går att läsa på Stims hemsida. De villkor som Stim förhandlat fram motsvarar enligt vår kännedom de villkor som uppnåtts av motsvarande rättighetsorganisationer i Europa.
Artikeln kan också ge intryck av att det är Musikförläggarna, en intresseförening som ingår i Stims ägarkollektiv av upphovspersoner och musikförlag, som förhandlat fram avtalen med streamingtjänsterna. Det är Stim som förhandlat fram dessa avtal, inte Musikförläggarna eller någon annan av intresseorganisationerna i Stim-sfären.
2014 uppgick Stims intäkter till ungefär 1,7 miljarder kr. Intäkterna från digitala tjänster har ökat betydligt de senaste åren; från 2013 till 2014 ser vi en ökning på uppåt 20%.
Frågan om ersättningens storlek är relevant. Samtidigt är det tydligt att de lagliga digitala musiktjänsterna i Sverige har bidragit till en positiv utveckling vad gäller betalningsviljan för inspelad musik.
Stims uppdrag är att fortsätta knyta ihop de som skriver musik med de som gör den tillgänglig för oss som lyssnar. Det är också vårt uppdrag att se till att musikskaparna får skäligt betalt för sitt arbete.
Karsten Dyhrberg Nielsen, vd Stim”