Med nästan alla 5000 biljetter sålda har arrangerande FKP Scorpio anledning att vara nöjda med första upplagan av Where’s the music. Men det finns ändå förbättringar att göra, menar projektledaren Niklas Westergren.
Wheres the music inleddes med konserter på torsdagskvällen, medan konferensdelen invigdes på fredagsförmiddagen av FKP Scorpios VD Folkert Koopmans. Därefter deltog omkring 400 delegater från både Sverige och andra länder i föreläsningar och paneldiskussioner om bland annat kommunalt stöd till festivaler och ”streaming vs. fysiska produkter” som distributionskanal för musik.
På den sistnämnda konstaterades att det främst är Norden som streamar. I Japan har cd:n 80% av marknaden och i USA, Tyskland och England är downloads och fysiska produkter fortfarande dominerande, menade Ludwig Werner från Ifpi, som i panelen hade sällskap av Ben Malén från Steroscope, Andreas Ahlenius, Commercial Director på Universal och Jesper Aubin från Deezer.
En delegat från brittiska sajten Record Of The Day drog ner skrattsalvor när han påpekade att det för bara några år sedan påstods att ringsignaler var framtidens musikkonsumtion.
– Är streamingen de nya ringsignalerna?
Ben Malén replikerade att vi i alla fall inte kan vara säkra på att streaming är framtiden. Att vi ligger i framkant med den i Sverige behöver inte heller vara en fördel eftersom vi fokuserar så hårt på låtar, medan många andra länder fortfarande efterfrågar album.
Konferensdagarna övergick i konsertkvällar och både delegater och publik kunde röra sig mellan konsertlokaler med som mest några minuters promenad emellan sig. Stämningen var lugn och positiv när MI var på plats under fredagen.
Några dagar senare är projektledaren Niklas Westergren mer än nöjd.
– Det var en över förväntan positiv stämning på både konferensen och festivalen. Klart jag hade hoppats på succé, men det kan man ju aldrig förvänta sig.
Vilka reaktioner har du mött?
– Det låter ju lite tjatigt att allt är så positivt, men jag har fått så många personliga mail från svensk och internationell bransch och från internationell press, som tackar för festivalen.
Vissa fick dock spela för en väldigt liten skara. En artist lär ha gjort ett showcase på torsdagen framför två åskådare. Var det för många artister för en för liten publik?
– Först – det var aldrig bara två, jag har fått siffrorna från de ansvariga vid festivalscenerna. Men det beror ju lite på hur man räknar också, om man bara räknar de som står framme vid scenen eller de som står i baren också. Men som minst låg väl publiksiffran runt 20.
– Det är ju lite så det är. Men det spelar ingen roll om det bara är 20 i publiken för två av dem kan komma från en agentur i England och falla som furor och då kan det leda till ett samarbete.
Hur kommer ni att utvärdera festivalen?
– Vi tar in och lyssnar på all input. Vi ser redan saker vi kan göra annorlunda nästa år. Vi funderar på om konferensen borde ligga på torsdag-fredag istället, det kan vara bättre för dem som jobbar. Vi tittar också på vilka andra spelställen vi ska involvera.
Så det blir det en festival även nästa år med andra ord?
– Ja, det blir en till, men exakt när den blir vet jag inte. Vi hade inte tänkt på att vi krockade med Melodifestivalen. Nu var det mest publik på lördagskvällen ändå, men många i branschen var på Melodifestivalen. Så vi ska se över det.
Christel Valsinger