13 februari 2015

DIGITALNYTT notiser

Ett samlat grepp på veckans digitala nyhetsnotiser. Inklusive ett helt knippe om Spotify.

Den engelska albumtopplistan kommer att inkludera streaming framöver. Det är de tolv mest strömmade låtarna på varje enskilt album som kommer räknas. Ett genomsnitt räknas ut på de tio minst strömmade låtarna av de tolv, och de två mest strömmade låtarna får det genomsnittet. Detta för att ”justera” mot att de två mest populära låtarna på albumet troligen också releasats som singlar. Efter detta räknas totalen ihop, och delas med 1 000. Lätt som en plätt. Ett exempel, säg att de tio minst strömmade låtarna på albumet har en total av 10 miljoner uppspelningar under en vecka. Genomsnittet blir då 1 miljon uppspelningar, vilket innebär totalt 12 miljoner för hela albumet, delat med 1 000, vilket alltså motsvarar 12 000 sålda CD-skivor. Martin Talbot från The Official Charts Company: ”The Official Charts Company’s mission is to compile the most accurate, reliable and up-to-date charts around, and in 2015 that means reflecting the popularity of streaming, alongside downloads, vinyl and – still the most popular album format – the CD. Initial indications are that the impact on actual chart positions will be modest to begin with, but we expect this to grow as streaming becomes increasingly popular”.

Lockertjänsten Rapidshare, som var otroligt populär under många år, stänger ned. Efter ett antal juridiska processer blev Rapidshare tvingade att införa filtreringsmetoder så att illegalt publicerat innehåll inte fanns tillgängligt. Antalet användare sjönk till botten, och nu ser Rapidshare ingen annan utväg än att lägga ned tjänsten.

Deezer och Sonos har slutit ett avtal som innebär att Deezer Elite, d.v.s. den högkvalitativa versionen av tjänsten (med FLAC, och 35 miljoner tracks), kommer finnas med i Sonos över hela världen fr.o.m. den 19 mars. Tidigare fanns enbart den möjligheten i USA (sedan hösten 2014). De senaste fyra månaderna har 200 000 amerikaner startat prenumeration på Deezer Elite, som kostar 19,99 dollar/mån. De senaste siffrorna från Deezer säger att tjänsten har 6 miljoner betalande prenumeranter totalt.

Rhapsody/Napster meddelar att man nu har 2,5 miljoner betalande prenumeranter globalt. Det är en ökning med 60 procent jämfört med samma tid förra året. Framför allt är det samarbeten med operatörerna Telefonica och T-Mobile som ligger bakom ökningen. Intressant i sammanhanget är att 70 procent av de betalande prenumeranterna enbart använder mobilen som device för att använda tjänsten, vilket rimligtvis har att göra just med operatörs-samarbetena. Napster/Rhapsody finns i 30 länder.

Tjänsten TuneGo (ej att förväxla med Tunigo, som Spotify köpte upp våren 2013), har fått motsvarande ca 9 miljoner kronor i riskkapital. Målet med tjänsten är att den dels ska kunna tipsa slutanvändare om ny musik, men också bistå branschen med detta. Samtidigt som man meddelar att investeringen gjorts berättar TuneGo att man slutit avtal med Spotify, Slacker och APM Music, samt med ett gäng kända producenter/låtskrivare, bl.a. Desmond Child, Peter Asher och Ron Dante.

Under tiden som Pirate Bay låg nere såg Kickass Torrents en kraftig ökning i antalet besökare. Sajten har under en tid använt sig av toppdomänen .so, d.v.s. toppdomänen för Somalia, som inte hanteras av en organisation i landet utan av företaget GMO Registry i Japan. Det japanska företaget har nu helt enkelt stängd av domännamnet kickass.so, vilket gjort att de som driver sajten flyttat tillbaka till sin gamla toppdomän .to, som tillhör Tonga. Det domännamnet har just nu 1 724 895 blockeringskrav på Google. Pirate Bay leder dock den ligan med 3 251 620 krav.

Pandora lär inte få fler supporters från musikindustrin när det i veckan avslöjades att ca 800 miljoner kronor kommer fördelas till de ledande cheferna i företaget, samtidigt som man i den just inledda rättegångsprocessen med BMI säger: ”We’re creating value for musicians and labels, but we won’t be able to do that if we continue to lose money.” I veckan meddelades för övrigt också att Naxos slutit ett direktavtal med Pandora.

Lyricstjänsten Musixmatch har fått med sig tidigare Sony-chefen Thomas Hesse i organisationen. Hesse kommer att ha en advisory roll, tillsammans med andra branschpersonligheter. Musixmatch har nu 10 miljoner användare per månad och mobilappen har blivit nedladdad 30 miljoner gånger. Musixmatch har licensavtal med såväl majorförlagen som med mer än 8 000 andra musikförlag.

Och så avslutar vi med en liten Spotify-kavalkad: Spotimap (http://javierarce.com/spotimap/) är en liten fin lösning som visar alla låtar som finns på Spotify som handlar om en stad. Bakom mashupen står Javier Arce som använt sig av Spotifys web-API, CatoDB´s kartlösning samt information från Wikipedia.

Spotify´s iOS-app har uppdaterats med ”Touch Preview”, man trycker på artist, låt, album och får då en förhandslyssning.

Runify har lanserats, en app som använder musiken på Spotify för att ge en bra löpupplevelse, bl.a. genom att matcha musiken till löptempot. Att låsa upp alla funktioner i appen kostar 19 kronor.

Sony kommer lägga ned Music Unlimited i slutet av mars, och istället implementerar man Spotify i Playstation 4.

Enligt Wall Street Journal söker Spotify ytterligare en halv miljard dollar i riskkapital. En eventuell börsintroduktion i USA skulle enligt tidningen först kunna göras under 2016.

Tjänsten Retrojam (www.retroj.am) har lanserats, baserad på musik från Spotify. Retrojam gör det lättare att lyssna på musiken som var aktuell när man växte upp. En riktigt rolig tjänst.

Spotify har meddelat att man för tillfället lägger ned planerna på en lansering i Ryssland. Ursprungligen var det tänkt att tjänsten skulle lanseras i början av 2015, med prissättningen 500 rubel/månad, d.v.s. ca 60 kronor. Skälet till att man skjuter upp lanseringen anges vara den ekonomiska krisen i landet.

Manhattan Venture Research värderar Spotify till 5,74 miljarder dollar. Som jämförelse kan nämnas Pandora, som värderas till 3,2 miljarder dollar, och Live Nation som värderas till 5,6 miljarder dollar.

Framträdandena i halvtidspausen på Super Bowl gjorde att Spotify-lyssnandet på Missy Elliot ökade med 676 procent. Lyssnandet på Lenny Kravitz ökade med 103 procent medan Katy Perry ökade med 85 procent.

Daniel Johansson