Denna helg är det premiär för festivalen och musikkonferensen Where’s the music. MI tog en koll med festivalens projektledare Niklas Westergren.
Hur har biljettförsäljningen gått?
– Bra! Det var segt i början men folk förstod nog inte riktigt vad det här var för något. På sistone har det trillat på riktigt bra. Just nu ligger vi runt 3000 sålda biljetter. Vi har en kapacitet på 5000, men då är det verkligen fullt.
Hur är det internationella intresset för Where’s the music?
– Det kommer folk från musikbranschen från hela världen. Dessutom en hel del internationell press, mest från Europa, men även från Turkiet och Kina. Det finns verkligen ett stort intresse för svensk musik.
Har det uppstått några komplikationer under arbetes gång?
– Inte direkt komplikationer, men en konferens har ju visat sig vara något helt annat än att arrangera en konsert. Det har varit oväntat mycket jobb. Även om alla konferensdeltagare är professionella i sina yrken så är det något annat att sätta dem i en panel, eller låta dem bli intervjuade på en scen. Att få fram en biografi från en av Europas mäktigaste bokare har till exempel visat sig vara oväntat svårt.
Några personliga tips ur talarschemat?
– My story med Helen Mc Lauglin tror jag blir verkligt intressant (fredag kl 14.30). Likaspå punkten om kommunernas inblandning i festivalarrangemang (fredag kl 11) och intervjun med Anders Larsson som grundat United Stage (fredag kl 16). Han låter sig sällan intervjuas.
Konferensschemat finns uppe på Where’s the music nu.
Fotnot: intervjun med Niklas Westergren publicerades 6/2.
Christel Valsinger