Som elitmålvakt i ishockey hette han Heino Lindberg. Som låtskrivare och artist heter han Chris Lindberg och har just kommit hem från en session i Nashville. MI har pratat med en udda variant på svenskt låtskrivarunder.
Från hockeymålvakt till låtskrivare, hur gick det till?
– Jag var målvakt i tio år i klubbar som Hammarby, AIK och Färjestad. Fick äran att spela Junior-VM i North Dakota i USA, och blev draftad av Montreal Canadians 2003. För fyra år sedan tvingades jag lägga av med hockeyn på grund av en ljumskskada. En del av livet togs ifrån mig och jag hade helt plötsligt inget jobb att gå till. Då tog jag tag i min musik som jag haft vid sidan av tidigare. Jag skrev musik med olika låtskrivare och genom en kontakt, Thomas Thörnholm, fick jag chansen att spela upp en låt för Warner Music i Stockholm och fick bra respons. Efter ett år hade jag presenterat ett antal låtar för olika skivbolag och hamnade till slut på Lionheart där jag släppte två singlar.
– Sedan hade jag ett snack med Jörgen Elofsson, som tog sig tiden att lyssna igenom mina låtar. Han tyckte jag skulle åka till Nashville och försöka där. Jag kom i kontakt med Anders Mörén på Misty Music som lyssnade igenom mina låtar och tyckte det lät lovande. Så han öppnade en del dörrar i Nashville. Sen dess har jag varit där i sex månader och skrivit 40 nya låtar samt spelat in en EP med sex nya låtar ihop med Nashvilles yttersta elitmusiker. Min producent Lonnie Wilson satte ihop ett band som till vardags spelar in plattor med artister som Rascal Flatts, Keith Urban, Jason Aldean, Dolly Parton och Tim McGraw.
Hur var det att skriva och spela in EP i Nashville?
– Det var en fantastisk upplevelse och en ära att göra en platta där borta. Låtskrivandet och produktionen skiljer sig en del från hemma. När man skriver på Music Row börjar man oftast klockan 10 på förmiddagen och chefen för förlaget vill ha en färdig worktape när dagen är slut…
– Produktionen är också annorlunda då man träffar alla musiker på en så kallad Master session och går igenom låtarna en till två gånger. Sen gör sig alla redo i olika mickade rum varefter man spelar in. Musikerna är så extremt skickliga och dom är bokade av producenten efter vilken musikstil och sound man är ute efter. På en till två tagningar är låten klar. Efter detta jobbar producenten med effekter, loopar, etc.
Vilka är dina favoriter som låtskrivare – och varför?
Mina favoritlåtskrivare är många. Men jag gillar särskilt Sara Buxton, Max Martin, Monty Powell och Don Henley. Dom har berört och påverkat mig starkt.
Vad händer framöver?
– Just nu jobbar jag på sista mixarna på låtarna till min nya EP som kommer vara klar inom kort. Jag åker sedan tillbaka till Nashville 15 Mars för att sälja in plattan och försöka få ett skivkontrakt som artist och låtskrivare där borta. Men jag kommer att se om det finns intresse ifrån svenska skivbolag innan jag åker…
– Förutom detta så håller ett svenskt produktionsbolag som heter First Edition Pictures på att filma en dokumentär om min resa från hockey till musik. Vi har redan filmat sju dagar i Nashville och just nu håller vi på att filma i Sverige.
Lars Nylin
Foto Dallas Wilson