Frilansfotografen Lina Haskel får nu en bisyssla som kommer att märkas i dansbandskretsar. Hon blir chefredaktör för genretidningen Får Jag Lov när den tagits över av Ginza Musiks ägare Hasse Haraldsson. MI har kollat hur det senare påverkar tidningen.
Hur gick det till när tidningen räddades?
– Tidningsförlaget Egmont Publishing bestämde sig i somras för att sälja Får Jag Lov, alternativt, om det inte lyckades, lägga ner tidningen. Jag och dåvarande chefredaktören Diana Thylin tyckte att det vore synd med en nedläggning eftersom tidningen har funnits sedan 1992, är en stark röst i dansbandsbranschen och har en mycket stabil läsekrets. När Hasse Haraldsson, som startade postorderföretaget Ginza för 47 år sedan och driver det än idag, fick höra om planerna för Får Jag Lov så valde han att köpa tidningen, som även han anser är en viktig instans för dansbandsbranschen. Det känns väldigt bra, Hasse brinner för genren och har dansbandshjärtat på rätta stället.
– Självklart kommer Får Jag Lov att fortsätta jobba oberoende, tidningen ligger i ett fristående aktiebolag och kommer inte ge några förmåner till Hasses övriga bolag. Just redaktionens självständighet och vårt journalistiska oberoende var ett krav från både vårt och hans håll.
Hur blir det med periodicitet och satsning på webben?
– Får Jag Lov får nu ny form och en del nyheter, men mycket är sig likt och utgivningstakten är fortsatt sex gånger per år. Nästa vecka når det första ”nya” numret prenumeranterna, och det finns i butik 3 februari. Facebooksidan och hemsidan fjl.se kompletterar tidningen med snabba nyheter och extra bildmaterial. Vi har delat upp redaktörskapet på två halvtider; jag är chefredaktör och Diana Thylin kliver av den posten efter 17 år men stannar som redaktör och ansvarig utgivare. Därmed har vi har kvar all kunskap inom redaktionen. För min del passar det bra eftersom jag kan kombinera det med mitt arbete som frilansfotograf.
Vad tycker du själv är det intressantaste som händer i/med genren?
– Dansbandens stora pris Guldklaven, som Får Jag Lov är en av instiftarna till, får mer och mer uppmärksamhet och tyngd för varje år, i somras direktsändes den i SR och SVT Play och under våren blir det klart vem som sänder den i sommar. I det dagliga arbetet gäller det för dansarrangörer att göra genomtänkta satsningar. Finlandsfärjorna har blivit de nya folkparkerna och lockar mycket folk. Återväxten är också god, dansweekends med moderna dansband blir utsålda och lockar främst en ung publik runt 20-30 år. Dansbandskulturen förändras ständigt men grunden finns alltid kvar, folk vill hålla om varandra och röra sig till musik.
Hur ser din egen ”dansbandshistoria” ut?
– Som tonåring på 90-talet dansade jag, lyssnade på 50-talsmusik, skrev i dansbandsfanzines och gjorde mitt första jobb för Får Jag Lov år 2000. Sedan grävde jag in mig i rockabilly, country och rock’n’roll, sadlade om till frilansfotograf, flyttade till New York, plåtade rockstjärnor och praktiserade ett år på Rolling Stone Magazine. När jag återvände till Sverige efter några år blev Får Jag Lov en av mina frilanskunder. 2011-13 vikarierade jag som chefredaktör och 2013 startade jag upp tidningens country- och rockabillyavdelningar.
Lars Nylin
Foto Ulrika Malm