Med helgerna över är det hög tid att ladda för ett av Musikindustrins mest uppmärksammade inslag de senaste åren – ”We Got The Power! Musikindustrins 21 mest inflytelserika kvinnor”. Denna gång bjuder vi in hela vår läsekrets att föreslå kandidater. Under denna text ser du hur listan såg ut förra gången.
Premiärupplagan av We Got The Power toppades av Marie Dimberg (bilden) på D & D Management. Efter detta följde 20 kvinnor med ofta väsensskilda uppgifter i branschen. Men med ett gemensamt: de har alla utmanat och utmanar en historiskt sett mycket mansdominerad bransch. En bransch är det definitivt inte skulle behöva se ut så, få sammanhang är ju så genusneutrala som kärleken till musik, eller hur?
Förra gången byggdes listan utifrån förslag från dels redaktionen, men också med hjälp av bidrag från ett 100-tal aktörer i branschen, 50/50 kvinnor/män. Även 2015 års ranking kommer att ta in åsikter på det viset.
Men vi bjuder också in dig att maila in förslag. I en bransch som blir alltmer diversifierad finns det givetvis de som vare sig vi i redaktionen eller nämnda branschexperter knappt ens känner till. Tveka inte att föreslå inflytelserika namn som bara indirekt tillhör själva branschen. Men räkna med att merparten av de 21 på listan ändå kommer att vara kvinnor från artist- och låtskrivarsidan, musikbolag, medier, digitala tjänster, producenter, livesammanhanget.
Senast 19/1 vill vi ha dina tankar. Mailadress lars@musikindustrin.se.Utåt är tipsen givetvis anonyma.
Lars Nylin
Chefredaktör
Musikindustrin.se
Som guide på vägen: den senaste listan, år 2013, såg ut som nedan. Hur många blir kvar denna gång?
1.Marie Dimberg
I 15 år har Marie Dimberg drivit sitt D & D Management och ytterligare stärkt den branschposition hon vann under många år i ledande roller på skivbolaget EMI under eran då det bolaget helt regerade svensk skivutgivning. Redan rollen som management för namn som Roxette, Peter Jöback, Agnes och Jonas Åkerlund gör att Dimberg ständigt finns i industrins centrum Lägg till detta hennes brinnande intresse för populärkulturens mekanik i stort och hon blir ett strålande toppnamn här.
2.Maria Molin-Ljunggren
Maria Molin-Ljunggren är inte bara en av ytterst få kvinnliga VD i den svenska skivbranschens historia. Hon blev även första kvinna att ta ett oberoende skivbolag till att bli branschdominerande. I dag är Lionheart Music knutna till Universal men är fortfarande i högsta grad ett skivbolag och musikförlag med en egen profil. Att Maria valts till ordförande för skivbolagens organisation Ifpi understryker den respekt hon vunnit i processen.
3.Monica Ekmark
Monica Ekmark har lika många styrelseuppdrag i branschen som hon har tuffa hattar. Export Music Sweden, Polarpriset, STIM och Musiksverige är bara några. Men på denna höga position hamnar hon ändå primärt för att hon bredvid arbetet som General Manager på Universal Music Publishing även är ordförande för branschorganisationen Musikförläggarna. Tala om rätt kvinna på rätt plats, efter snart 40 år i branschen, det började redan med Stikkan Anderson, har Ekmark koll på detaljerna som ingen annan.
4.Helen McLaughlin
När Mando Diao möttes av frågetecken på andra håll för sin Fröding-satsning nickade Sony Musics A&R-chef Helen McLaughlin bifallande. Den sortens fingertoppskänsla har utmärkt hennes år som A&R-ansvarig på bolag som V2 och Universal, och lär vara med henne karriären ut. På vilken nivå denna avslutas går det nog inte ens att ana.
5.Pia Kalischer
I eterbrusets era har inte radio, trots mäktiga lyssnarskaror, samma exakta roll som opinionsbildare som den hade förr. Men Sveriges Radios och i synnerhet P3:s roll som makthavare över landets yngre musiksmak tycks orubblig. I mitten av detta står ständigt Pia Kalischer, musik och eventansvarig på ångradion, därtill populärmusikansvarig för hela Sveriges Radio. Hon får därför här även representera sin kanals inflytelserika producenter (som bubblar här intill).
6.Nutta Hultman
Kanslichef låter möjligen inte som en inflytelserik titel. Men hos Musikförläggarna ser Hultman till att det blir så. Med bakgrund hos skivbolag, hos Diesel var hon central när Mauro Scocco och Lisa Nilsson regerade popriket, har hon i sin nuvarande roll centralt förändrat den övriga branschen syn på musikförlag.
7.Martina Ledinsky
Razzia Records fyller ett tomrum i svensk skivbransch, i en position mellan majors och indiebolag. Som grundare och A&R-ansvarig har Martina Ledinsky sedan bolagets grundande varit Razzias frispråkiga portalfigur. Hon är en av mycket få som kan få Joakim Thåström att ändra en ståndpunkt. Bara en sån sak.
8.Stina Westerberg
Som VD för nya statliga Musikverket har Westerberg sedan sin anställning 2011 tyvärr mest fått administrera nedskärningar i anslag. Men det förminskar inte vikten i hennes ämbete , flöjtvirtuosen Westerberg får nu förhoppningsvis en gnutta arbetsro i ambitionen att förstärka/förändra det som Statens Kulturråd tidigare ansvarade för.
9.Elisabet Widlund
Musikbranschen stretade i årtionden åt olika håll. Nu finns den samlad i paraplyorganisationen Musiksverige med Elisabet Widlund som ung men erfaren VD. Musiksverige har hittills fått mest uppmärksamhet för statistiken ”Musikbranschen i siffror” men i det tysta pågår en ständigt växande lobbyverksamhet i och utom musikindustrin.
10.Eva Modin
Sedan i höstas, i det nya högkvarteret på Hornsgatan i Stockholm, har STIM såväl bildlikt som bokstavligt en ännu centralare roll i branschen än tidigare. Som vice VD finns Eva Modin mitt i STIM:s strävan att – till skillnad från så kallade Collecting Societys i andra länder – förstärka sin position. Närmast på agendan finns att STIM äntligen sluter ett avtal med klickkolossen YouTube, något som i grunden kan påverka branschens intäktsströmmar.
11.Görel Hanser
”Allt som skulle göras var redan gjort” har Benny Andersson pricksäkert summerat Görel Hansers arbete. Denna perfektionist finns som ansvarig för ABBA-männens Mono Music ständigt i mitten av svensk musikbransch. Ett starkt år för ABBA-arvet påverkar inte bara marknadsledande Universal Music respektive Universal Music Publishing, utan sprider branschringar betydligt längre än kring högkvarteret på Skeppsholmen i Stockholm.
12.Mia Forsgren
Universal är det överlägset största skivbolaget och sätter på många sätt normen för hur svenska musikbolag jobbar. I den centrala rollen som marknadsdirektör finns Mia Forsgren. Alla som någonsin träffat VD Per Sundin vet vilket öra han har för Forsgrens åsikter.
13.Karin Forsberg
Spotifys betydelse för de svenska musikbolagen går knappast att överskatta. Karin Forsberg är som Account Manager ansvarig för relationen till de svenska bolagen och därmed en nyckelfaktor i deras vardag.
14.Lovisa Bergenstråhle
Man behöver bara snabbt snegla på en svensk topplista de senaste åren för att förstå statusen i namnet Lovisa Bergenstråhle. Uppvuxen i en av landets mest kända teater- och filmfamiljer har hon tagit huvudrollen som castingansvarig för några av toppnumren i TV:s musiksatsningar; Dansbandskampen, Pluras kök och i synnerhet Så mycket bättre.
15.My Ströbaek
Som kreativt ansvarig och delägare av produktionsbolaget Blixten & co är My Ströbaek en drivande nyckelperson på ett bolag som har såväl några av våra största musikartister som scenföreställningar skiftande från Melodifestivalen till Ljust & Fräscht.
16.Robyn
Hon började på starka egna ben för att sedan bli en produkt i en manlig bransch med manliga ideal. Men vips så ändrade Robyn själv hela scenariot. I dag innebär begreppet ”att göra en Robyn” att en artist tar sitt pick och pack och tar kommandot över sin akt. Vill man göra tre album om året så gör man det. Punkt. Så var det knappast innan Robyns metamorfos.
17.Marie Ledin
En av musikindustrins mest bekanta profiler. Och ständigt med ett entusiastiskt finger eller tre i branschspelet. På senare år har Polarpriset varit hennes baby, men även som bokförläggare får Ledin ständigt till musikkopplingar.
18.Rebecca och Fiona
Elaka tungor har beskrivit dem i termer som ”bara ett par DJ-brudar, definitivt inga artister” eller ”hyfsade för att vara tjejer”. Men sådana futtigheter stoppar inte Rebecca Scheja och Fiona Fitzpatrick från att vara de troligen viktigaste förebilderna för landets unga musiktjejer sedan…ja, sedan vad?
19.Lisa Cronstedt
Cronstedt har sedan 2007 haft rollen som marknads- och kommunikationschef på Ifpi. Under åren då var och en blev piratkramare hade hon stor nytta av sin bakgrund som PR-lobbyist. I dag kan hon fokusera betydligt mer på branschpositiva aspekter som att vara Ifpi-ansvarig för slagskeppet Grammis.
20.Lina Thomsgård
Thomsgård symboliserar på många sätt bakgrunden till denna lista. Hennes ideella förening Rättviseförmedlingen har inte sparat på tillfällen att kritisera bristen på kvinnor i musikbranschen. I dag finns hon på reklambyrån Forsman & Bodenfors, men har med sin bakgrund på skivbolag otaliga tentakler in i branschen.
21.Sandra Nordin
I två decennier har Nordin varit den troligen mest hyllade PR-personen alla kategorier i branschen, efter jobb på Sony Music och senare som konsult åt alla från Robyn och Kent till Hultsfredsfestivalen (under storhetstiden) och Polarpriset. Just nu mammaledig men var så säkra på att hon snart är i spotlight igen.
21 BUBBLARE
Annelie Telford (Debaser), Cecilia Ancker (Live Nation), Åsa Carild (STIM), Hilda Sandgren (MTA), Annele Hencz Mortimer Hawkins (Universal Music), Carolina Eriksson (Kobalt), Karin Gunnarsson (P3), Linda Nordeman (P3), Anna Moore (Moore To Be), Veronika Maggio (artist), Karin Dreijer (artist), First Aid Kit (artist), Sofie Grant (Spotify), Ebba Lindqvist (PR), Helene Wigren (PR & Beyond), Karin Jihde (STIM), Katrin Bohman (Sony Music), Catharina Leijonhufvud SVT, ”Allsång på Skansen”), Catarina Oskarsson (Live Nation), Mia Annell (Sony Music), Hanna Fahl (Dagens Nyheter).