Den som studerat etiketten bakom Sven-Bertil Taubes hyllade nya album Hommage eller den storsäljande boken Håkan på Ullevi har inte missat att det står Stories By Universal Music. MI har träffat mannen bakom Universals nya etikett för special products.
– Det låter kanske lite högtravande, jag vet, men tanken bakom Stories by Universal är att utgivningen ska sätta berättelsen i fokus. Johannes Sjöberg gör en självironisk grimas när han ombetts att summera vad Universal Musics nya etikett står för. Men han är stolt och nöjd med starten, vilket han har alla skäl till.
Sedan Stories tjuvstartade under sommaren har Håkan Hellström-boken Håkan på Ullevi (i samarbete med bokförlaget Max Ström) blivit en storsäljare. Aktuell just nu är Sven-Bertil Taubes nostalgiska album Hommage.
Stories har också hunnit ge ut en ny samling med Astrid Lindgrens mest folkkära sånger (under 2015 utkommer dessutom ett 20-tal av Astrid Lindgrens mest populära berättelser inlästa av henne själv att släppas digitalt) liksom ett julalbum med etikett-favoriten Henrik Dorsin (”han får göra vad han vill åt hos oss”) respektive albumet Lyckan kommer från ett annat land med duon Lise & Gertrud.
De sistnämnda har producerats av samme producent och arrangör som står bakom Taube-projektet, Peter Nordahl. I båda fallen inkluderas symfoniorkestrar (Gävles respektive Norrköpings), vilket får Sjöberg att flika in:
– Det krävs nog lite armbrytning för att få spela in en orkesterskiva med en 79-årig trubadur (Taube), på alla bolag idag. Men lyckligtvis hade jag mina chefers förtroende och det har snabbt visat sig att det finns ett uppdämt behov av även sådant i en tid när så mycket handlar om streaming. Dessutom läser han dikter på albumet så det är en klockren Stories-produkt.
Johannes Sjöberg, som inledde skivbolagskarriären på Warner Music för 20 år sedan, har senare arbetat på såväl bokförlag som med tv-produktion, innan han för några år sedan kom till Universal. Mångsysslandet omsätter han nu i en etikett som enligt bolaget kan handla om såväl plattor, böcker, som You Tube-artister och podcasts. Stories levererar också i december sin första produktion till en av Sveriges största tv-kanaler.
– Det är en naturlig utveckling för oss att bli mer aktiva med annan underhållning än bara musik. Vi ser oss mer än någonsin tidigare som ett ”mediehus”, nu kan vi samla alla dessa projekt, plus en del nya som jag vet att Johannes har i pipeline, på ett och samma ställe, säger Per Sundin, VD på Universal Music.
Johannes Sjöberg rapporterar till Andreas Ahlenius, commercial director på Universal Music.
Lars Nylin