25 november 2014

EXPORT MUSIC SWEDEN Hokuo Night i Tokyo

I förra veckan arrangerades det nordiska projektet Hokuo Night i Tokyo med Export Music Sweden som svensk part. Hokuo, som betyder Norden på japanska, är en satsning från de nordiska exportkontoren för att lyfta fram nordisk musik på den japanska marknaden, som för närvarande är världens näst största.

Torsdag kväll genomfördes ett showcase för både japansk bransch och betalande publik i samarbete med Creativeman på Astro Hall i Tokyo. Headliner var svenska NONONO. Dagen innan arrangerades en ”Trade day” där ett 60-tal delegater från japansk bransch träffade nordisk bransch. Bland bolagen som anmält sig fanns bl a Avex Music, Warner Japan, JVC Victor, Marque/Avalon, Universal Music och Yamaha Publishing. Bland de nordiska delegaterna fanns från Sverige, bortsett från ExMS VD Jesper Thorsson, även Tomas Jernberg från NONONO:s bolag Warner Music och Bello Kairo från Fantabolous Music.

De nordiska ambassaderna i Tokyo arrangerade också en mottagning för nordisk och japansk musikbransch på onsdagskvällen. Under veckan pågick även ett låtskrivarläger i en studio i med Sony ATV Music Publishing som samarbetspartner. Åtta japanska låtskrivare skrev ihop med fyra nordiska. Sverige representerades av John Alexis.

Det arrangerades också en seminariedel på torsdagseftermiddagen med Masami Shimomura (Inpartmaint inc) International artists working with an indie label in Japan, Keitaro Sumii (Warner Music) International artists released in Japan, Jay Kogami (musik/tech-bloggare) Digital market in Japan, Hiroshi Kuramoto (Sony Music Publishing) Sync in Japan och Haji Taniguchi (MPAJ) Publishing market in Japan.

Lars Nylin

På bilden: NONONO backstage tillsammans med Jesper Thorsson (Export Music Sweden) och Tomas Jernberg (Warner Music Sweden).