Att Tove Styrke lämnat den mest omedelbara listpopen bakom sig, visade hon redan med sommarsingeln Even If I’m Loud It Doesn’t Mean I’m Talking To You. I Borderline fortsätter hon att utforska ny mark. Och blir politisk.
Stereogum placerar den någonstans mellan Lykke Li och Santigold och musikbloggen Earbuddy kallar Borderline (Sony/Atv music publishing) för en ”spaghetti western tropical”. Att popriktningen justerats en del är förstås inte oväntat. Det har gått fyra år sedan debutalbumet och Idoltrean har lämnat tonåren bakom sig.
Texten till Bordeline berättar om ett feministiskt uppvaknande och viljan att bryta sig loss från inlärda mönster om hur en tjej ska bete sig:
“I be a fool of the empire
Till I break loose, breath fire”
Det är en låt om ilska men med vemod i melodin, fint frammejslad av Tove tillsammans med Jan Kask, som hon också samarbetade med på tidigare singlarna White Light Moment (2010) och Call My Name (2011). Produktionen, signerad Johan T Karlsson (Familjen), är en rolig och instrumentrik mix av dub och pop med reverbdoppad sång, baktaktsgitarrer och slag på oljefat.
Med Borderline inleds också Tove Styrkes Englandssatsning med RCA i ryggen. Den här veckan gör hon två introduktionsspelningar i London och den 23 november släpps en ep. Anstormningen av briljanta svenska popsångerskor är ett återkommande tema när brittiska medier skriver om Tove Styrke. När Even If I’m Loud… släpptes konstaterade Guardian:”Another month another Swedish pop singer who puts most other pop stars to shame”.
Christel Valsinger