Det svenska skivbolaget Burning Heart Records – som tidigare givit ut bl.a Refused, The Hives, Millencollin och Turbonegro – är tillbaka. Under ledning av grundaren Peter ”Babs” Ahlqvist återuppstår bolaget nu igen med en ny uppsättning band.
Vad hände egentligen med Burning Heart på 00-talet?
– Den korta versionen är väl så att vi gick för bra där precis innan det började braka utför. Drog på oss en massa kostnader, personal och annat kring releaserna. Expanderade för hårt i absolut fel läge. Där när man absolut inte borde ha gjort det. Det är lätt att vara efterklok. Några av de större artisterna, som Millencolling och The (International Noise Conspiracy, släppte även plattor som inte gick så bra och det var en tuff brytpunkt då när i princip all backkatalog laddades ner istället för att inhandlas.
– Vi försökte rädda personalen i Sverige men var lönlöst, vi blödde för mycket. Brett Epitaph som ägde 51 procent fick lov att gå in med pengar för att stoppa blödningen, och jag tvingades göra en del där jag skulle få behålla XX antal procent beroende på utfall och hur snabbt pengar betalades tillbaks och så vidare… Verksamheten flyttades till Holland med förhoppningar om att det skulle funka, men ett svenskt bolag med svensk roster skött från Holland… nja, skulle inte tro det! Epitaph hade väl som alla märkt av svängningarna och ville slå två flugor i en smäll. Vi hade ju redan gemensamma lager, distribution och många ekonomirutiner.
– Dessutom ville de få in mig på A&R-sidan och jag blev under åren 2007-2009 konsult och skulle signa band åt Burning Heart och Epitaph i Europa, där bolaget inte hade A&R:s. Dessutom till Anti, så jag och hade snack med allt från A Camp till Anna Järvinen, spanade på First Aid Kit nere på Eurosonic för länge sen och Ting Tings med flera Men det blev bara lite hardcore/metalcore. Jag signade Parkway Drive och Ghost Of A Thousand, samt Gallows för USA. Jag hade även grymma Graveyard- och Witchcraft-kontrakt på bordet till bandens management när mitt och Epitaphs samarbete upphörde 2010. Då jag blev mer och mer fokuserad på management och nystartade Panic & Action. Så samarbetet avbröts, vilket var ömsesidigt då jag ville jobba som kapten för skutan, inte vara en A&R som bara levererade in. Jag ville driva projekten också. Det hela var inte länge min grej. Tyvärr sket det sig med Graveyard och Witchraft på grund av det…
– Jag hade inte energin och tänket kvar för att försöka rädda Burning Heart då. Och tur är väl det att pausen kom, för annars hade man nog inte varit vid lika god vigör nu.
– Resultatet av min och Epitaphs deal där blev ju katastrofal också, även om jag tror ambition var god. Jag tappade allt mitt ägande i Burning Heart Records mellan 2007 och 2010. Noll procent kvar… Nu idag är ju det gamla bolagets backkatalog tack vare Spotify värd en hel del igen. Så jag sålde smöret och tappade pengarna. Men man får se till framtiden!
– Hmm, det blev inte så kort förresten…!
Hur gick det till när du fick tillbaka namnet?
– Jag försökte under 2012, tillsammans med Cosmos, köpa tillbaka Burning Heart-katalogen och varumärket, fast det föll i slutändan på grund av för tighta marginaler. Men vi var nära och alla ville, men tyvärr! Sen gick det lite tid och jag började uppvakta Epitaph om andra lösningar. Och det som utkristalliserades nu under våren var att jag fick tillbaks varumärket, och kan nu jobba med Burning Heart igen som musikbolag och eventbolag, och så vidare…
Vad blir det för sorts bolag nu?
– Det blir en fortsättning på Panic & Action som jag drivit sedan 2009. Först gjorde jag det tillsammans med Eric Höjdén (sångare Kid down och producent, numera Happy Republic Reklambyrå / reds.anm), men jag köpte ut honom 2011 och har sedan dess kört själv. Nu omvandlas allt till Burning Heart, vilket givetvis öppnar mer dörrar. Men tänket är detsamma. Bara det att jag får mer av en dörröppnare ett nytt steg och läge att satsa.
– Vi kommer funka som ett hybrid bolag management och musikbolag för skivutgivning och digitalt. Mycket av det vi gjort är joint ventures med banden på utgivningssidan och sedan agerat management. I och med detta stärker jag upp organisation och tar in en person för att utveckla musikbolags sidan och en kille för att driva managementutvecklingen. Finns både ett A&R-tänk, göra bra plattor/låtar och ta oss an världen livemässigt. Sån musik vi kommer jobba.
– Jag har utvecklat bolaget organiskt, synergiskt och inte tagit in någon annan ägare. Trollat med knäna i några år. Nu finns det lite mer resurser då det jobbats ikapp, banden växer och marknaden börjar sätta sig.
Vilka artister arbetar ni med?
– Det är kvarvarande Panic & Action stallet. Det vill säga Adept, som har ett nytt album på gång till våren 2015. Det är ännu så länge det största banden, men det finns mycket kvar att ge där både från dem och oss. Kommer bli mycket turnerande och monetization där, då det hittills inte riktigt satsats och varit redo. Men nu är det lite mer slagläge, finns resurser och rätt mål hos alla nu.
– Bombshell Rocks är ett fantastiskt punkband som tidigare släppt album på Burning Heart De är nu tillbaka med originalsångaren Mårten Cedergran och nya albumet Generation Tranquilized som släpps sent i november i år och blir första plattan ut på nya Burning Heart. Her Bright Skies är ett punkrockband med rötter i emoscenen. Nu mer rock. Stor following. Nytt album är planerat till nästa år. Walking WIth Strangers är ett ungt lovande metalcoreband. Tillbaka efter ett avbrott och har precis avslutat inspelningen av kommande albumet som släpps tidigt 2015
– Burning Heart kommer även jobba vidare med legendariska punkbandet Asta Kask. Ett band som gjorde sitt återföreningsalbum för bolaget 2006. Sen förhandlas det med ytterligare ett par band som passar perfekt in på Burning Heart. Men inte riktigt klart där ännu. Mer news snart!
– Jag kommer inte jobba med allt för många artister. Burning Heart Records hade kanske 20-25 artister ett tag. Och tolv-tretton anställda. Detta upplägg blir annorlunda och kommer mer att handla om artistutveckling och att köpa externa tjänster. Även om jag tror och siktar på några till anställda framöver om vi lyckas utveckla det hela.
Lars Nylin