I sin serie Improvisational, där tidigare även Niklas Sivelöv, Jacob Karlzon och Olga Konkova medverkat, har skivbolaget Caprice nu kommit fram till sin femte produktion – den andra med Mats Öberg vid pianot. Utöver honom uppmärksammar MI:s jazzskribent Göran Olson denna vecka även Agnas Brothers.
Mats Öberg Improvisational two.five [Caprice / Naxos]
Umeå-födde pianisten Mats Öberg är en personlig unik musiker som oftast håller sig till att gå på egna stigar. Här gör han dock undantag och tyr sig till morbrodern och pianisten Berndt Egerbladh (1932-2004).
Berndt Egerbladh var under Mats Öbergs första närmanden till jazzens improvisationer en viktig inspirationskälla för honom. Nu kompletterar han med egna infallsvinklar i en upptagning från en öde konsertlokal som förutom Mats rymmer en Steinway-flygel och producenten/ljudteknikern Dragan Buvac. Detta mitt i natten, något som stundtals ger skivan en sakral atmosfär.
Allt sker naket och med en stor innerlighet där Mats formar tonslingor som får håret att resa sig på mina armar. Seriöst och inspirerande tar han sig an kompositionerna med ett välavvägt avstamp för egna infall som visas i de luftiga öppningar som står till förfogande. Plats finns som vanligt också för humoristiska snilleblixtar. Sammantaget skapar Mats Öbergs närmande till Berndt Egerbladhs basmaterial en ytterst hörvärd helhet som bör platsa i den svenska pianohistoriens historiebok.
Albumet släpps 24 oktober, i samband med Umeå Jazzfestival.
Agnas Brothers Polygon [Agnas Musikproduktion / www.agnasbros.com)]
Den unga svenska jazzen kommer med stormsteg. Aldrig förr har den begåvats med så många nytillskott, såväl solistiskt som i gruppspel. Sedan ett par år tillbaka har gruppen Agnas Brothers med stormsteg klivit in på jazzarenan. Naturligtvis har musikernas låga ålder bidragit till uppmärksamheten. Från början var den fyra medlemmarna i ålder fjorton till tjugo år. Nu har åldern plussats på med några år och därmed har de unga musikerna växt sig allt starkare och förstärkt sin profil. Det gäller också repertoaren som kvartettens medlemmar så skickligt mejslat fram. Brödrabandet består av gitarristen Kasper, pianisten Max, basisten Mauritz och trumslagaren Konrad.
Ålderman är Konrad som tillsammans med sina bröder blev Monica Zetterlund stipendiat 2012. 2013 erhöll han Faschings Vänners Stipendium och han har även fått Jazzkatten som Årets nykomling. En annan utmärkelse han erhållit är Ronnie Gardiners stipendium för unga trumslagare. Med pianisten Johan Christoffersson trio har han tidigare hörts i Young Nordic Jazz och han är redan inne i den stockholmska jazzens hetluft. Hans intuition och lyhörda spel bakom solisterna är professionellt föredömligt.
Det fria samspelet inom gruppen är frapperande. Till detta skall läggas de många solistinsatserna som håller en beundransvärd klass. De schablonfria kompositionerna har en personlig originalitet som visar den homogenitet som ligger i fas med musikernas vakna tankesätt när man skall skapa musik av värde. Jag lyfter gärna fram spelet i Windemo Blues, Rangon och Katten Moses, men det finns mer att kolla in. Windemo-melodin syftar på gitarristen Mattis Windemo som spelade in skivan i sin studio förra året. Jag drar även en lans för Mauritz inspirerande agerande i General Shivo. Han får representera de unga musikernas åtsittande ambition och närvaro i den välformade produktionen.
Göran Olson
Foto: Mats Öberg Fotograf: Kjell Oscarsson / Sveriges Radio