SoundCloud inför nu premiumkonton med annonser för att ge musiker – men även musikbolag – intäkter från tjänsten.
– För att göra detta möjligt introducerar vi annonsering för utvalda varumärkespartners till Soundcloud. När någon ser eller hör en annons så stöder de en artist, skriver SoundClouds svenske vd och medgrundare Alex Ljung på företagets blogg i samband med lanseringen av partnerprogrammet OnSoundcloud.
Inledningsvis är det ett fåtal artister och producenter som erbjuds konton med annonser från,enligt New York Times, bland andra Red Bull, Jaguar och Comedy Central.
SoundClouds har runt 175 miljoner månatliga användare. Musikförlaget Sony/ATV och BMG har skrivit under på licensavtalet.ännu har inget större skivbolag gjort detta.
– Vi kommer även att introducera alternativet att välja bort annonser genom en ny abonnemangstjänst inom de kommande månaderna, fortsätter Ljung på bloggen. Till New York Times säger SoundClouds Jeff Toig att större delen av annonsintäkterna kommer gå till musikskaparna.
Lars Nylin
Länk till artikel i New York Times: