På Gäddan MAH i Malmö arrangeras under årets upplaga av Malmöfestivalen för första gången The Music Conference 21-22 augusti. Organisatörerna Alex Esser och Erik Stenberg slår i sin programförklaring fast att ”Året är 2014 och framtiden tillhör nätverken”. Nyckelorden för konferensen är ”transparens, transparens och samarbete”.
Visionen är att skapa en mötesplats för musiker och producenter å ena sidan, och å andra sidan musikindustrins toppar. Arrangörerna har ambitionen att skapa en årlig återkommande konferens som lockar musiker, skivbolag, producenter, talangscouter och beslutsfattare från hela Europa till Malmö.
– Vi vill göra internationella musikindustrin tillgänglig för vanliga musiker och andra som arbetar med musik. Därför flyger vi in några av Sveriges, Europas och världens vassaste musikhjärnor till en musikkonferens i Malmö där prislappen på biljetten är tillgänglig för alla.
– Framtiden är lysande för den som klarar att vara båda lokal och global. Framtiden tillhör de kreativa som skapar tillsammans, de som vägrar kompromissa med inkludering. Internationella musikkonferenser som MIDEM, SXSW och Amsterdam Dance Event kostar 5 000 -15 000 kronor att besöka, exklusive flyg och logi. Vi vill sänka tröskeln.
– Därför skapar vi en internationell musikkonferens i Skåne. Inte i London. Inte i Stockholm, som folk säger att vi borde. Vi vill vara i Sveriges musikstad, nära Danmark och Tyskland. Och vi sätter en prislapp som passar musiker. Vi vill att de mest vassa och inflytelserika inom musikindustrin ska komma hit och träffa Skånes och Öresunds unga musiker för föreläsningar, paneldebatter och workshops.
Bland de talare och paneldeltagare som är klara märks bl.a Anna Tenfält – Summit Management (Manager Mando Diao), Lucy Blair – Digital Marketing Specialist, Motive Unknown (tidigare Ministry of Sound), Emilie Snellman – MD Scandinavia (The Orchard), Jessie Scoullar – Director, Wicksteed Works (“Direct-to fan strategies and best practices”), Jessica Roe – CEO, Level Theory (On building online artist presence), Joel Borg (Way Out West / Luger), Scott Cohen (CEO / Co-Founder The Orchard), Navid Modiri – “Artist and Creative Extraordinary”, Dan Garber – Sync Supervisor (Adidas Global), Jerome Coic – Global artist marketing (Deezer) och Anna Hildibrandsdotter (Nomex). Varje vecka tillkommer det nya talare och det ryktas bl.a att Samuel Valenti, grundaren till Ghostly International, kommer att medverka på konferensen.
På programmet står bl.a seminarier om hur man släpper, distribuerar och marknadsför sin musik, paneler med svenska artister och musikindustrins beslutsfattare, framtidsspaning, samt programpunkter som Vilka digitala plattformar hjälper dig att nå en större publik, Hur man sätter upp och driver sitt eget skivbolag, Sync – hur du lyckas licensers ut din musik till Bron, Volvo-reklamen och The Wire, Juridik – Copyright, STIM, IFPI och streaming, Festivaldöden och Bokningar ur artistperspektiv och kreativ approach till turnerande.
Konferensen sker i samarbete med Media Evolutions the Conference, och i direkt anslutning till densamma. Eventkostnader täcks av privata sponsorer, Region Skåne och Malmö Stad och därefter via biljettintäkter.
Claes Olson
Länk:
Priser:
450 SEK Early Bird
650 SEK Juli / 850 SEK Augusti
250 SEK för studenter och arbetslösa