MI:s Lars Nylin minns en begåvad filmskapare som även gjort några av de intressantaste musikreportagen från senare år.
På YouTube finns en dokumentär om gruppen Kraftwerk som lyckas med konststycket att exakt summera den tyska gruppen utan att bandets ledande medlemmar ens är med i den. Det var år 2001 som Malik Bendjelloul, då en 22-årig nykomling i Tevesammanhanget, åkte till Düsselfdorf för att försöka få möta Ralph Hütter och de andra medieskygga medlemmarna på sin hemmaplan.
Hütter sa blankt nej. Trots att Bendjelloul i dokumentären flitigt ringer på dörren till den mytomspunna Kling Klang-studion får han nöja sig med att prata med en avhoppad, mer eller mindre sparkad, tidigare medlem, Karl Bartos. Det närmaste han kommer 2001 års Kraftwerk och Hütter själv är ett telefonsamtal med en skivbolagsrepresentant som berättar, just det, hur svår Hütter är att få tag i.
Med den utgångspunkten lyckas svensken med kreativitet och pur begåvning ändå ge en pricksäker bild av Kraftwerk. Det säger en hel del om hur Ystadfödde Bendjelloul arbetade. I samband med hans mästerverk, Oscarsbelönade Searching For Sugerman, har det ofta beskrivits hur han när pengarna sinade till sist använde rena klipp-och-klistra-metoder för att få till sin vision, inklusive sekvenser filmade med mobiltelefon.
I musikbranschen förekom Malik flitigt när han under några år hos sin första arbetsgivare, Bobo Ericzéns Barracuda Television, gjorde ett stort antal musikreportage bland annat för Sveriges Television. Några som jag minns särskilt handlade om Björk, Sting – och kanske i synnerhet när han rekonstruerade engelska KLF:s famösa bränning av pundsedlar.
Det är möjligt att Bendjelloul vid sin tragiska bortgång i tisdags hade lagt musikreportagen bakom sig. Att det var andra dokumentärer och framförallt spelfilm som väntade för en 36-årig skapare som fortsatt var på väg, på väg, på väg.
Men jag tror inte det. Vid de korta möten vi hade utstrålade han ett så brinnande musikintresse att det i dag känns som om vi inte bara förlorat en extrem filmbegåvning – och god, snäll människa – utan också en som även framgent hade kunnat fånga och förklara för oss musikens kraft. Tack för bilderna och inspirationen, Malik.
Lars Nylin