Billetto startades i Danmark 2009. Efter etablering i Storbritannien har tjänsten 200 000 medlemmar och 650 000 biljetter senare kommit till Sverige, med Jonas Fläckerud som ansvarig.
– Primärt vill vi tipsa och välja ut event till besökaren, men även ett prisvärt biljettsystem som gör det enkelt för arrangören att administrera sin biljettförsäljning. Billetto bygger på “self-service”, och målet är att sudda ut gränserna mellan artist, kreatör, arrangör och besökare.
Vad är skillnaden mot Ticnet och andra aktörer?
– Billetto tar ingen avgift per såld biljett av arrangören, så länge biljetterna kostar under 1500 kronor. På så sätt är det enkelt att räkna ut vad kostnaden för att erbjuda förköp kommer att kosta, det vill säga allt som oftast 0 kronor. Att Billetto dessutom marknadsför gratisevent är det en perfekt plattform för till exempel arrangörer, föreningar, klubbar, management och artister att samla alla sina event på ett och samma ställe.
Vilka samarbeter ni initialt med i Sverige?
– Fritz’s Corner, Dans Dakar, Fotografiska, Sonar-festivalen m fl.
Vem är du själv?
– F.d arrangör och promoter som arbetat med många olika festivaler och varit styrelseordförande för Fritz’s Corner för ett gäng år sen. Nu har jag jobbat 3år på en design och kommunikationsbyrå (Bror Rudi) men när jag fick frågan om att etablera Billetto var det dags att gå vidare.
Lars Nylin