Färsk statistik visar att den svenska musikförsäljningen fortsätter att öka. Det vill ifpi att medier, politiker och andra beslutsfattare ska veta mer om och inleder nästa vecka en informationsblitz.
Efter en serie år då utgivning av musik var en mer eller mindre dödförklarad konstart har trenden vänt. Ny statistik visar att musikförsäljningen i Sverige gick upp 5 % förra året och det mesta talar för att kurvorna fortsätter uppåt.
Det här vill skivbolagens organisation Ifpi inte ska gå medier, politiker och andra beslutsförfattare förbi. Man har därför tagit fram ett informationsmaterial som bland annat innehåller en serie posters med nyckelsiffror och även citat från företrädare för skivbranschen.
– Vi vill vara både utbildande och informerande. Vi ger fakta om utvecklingen för bland annat streaming och vinylförsäljning – liksom givetvis den totala uppgången och årsstatistiken. Initialt skickar vi ut en poster som summerar bilden. Önskan är att mottagaren sätter upp den på platser som gör att inte bara de själva utan även andra ser dem, säger Lisa Cronstedt, ansvarig för projektet på Ifpi.
Citaten i materialet kommer från Ifpi:s VD Ludvig Werner, Universals VD Per Sundin och de oberoende bolagen i SOM via Anders Engström.
Lars Nylin