Digitaldistributören Distrosong skrev på årets MIDEM ett avtal med den brasilianska musiktjänsten Pleimo och börjar nu skicka skandinavisk musik till Sydamerika.
Distrosong är en tjänst där artister kan ladda upp sin musik och nå ut på digitala kanaler ett sammarbete mellan Musichelp AB och CommunIT B.V. Nu siktar Distrosong på att kunna nå nya marknader inom kort.
– BRIK länderna Brasilien, Ryssland, Indien och Kina är stora framtidsområden för musiken, säger Ulrika Holmberg, vd på Distrosong AB. Nu när tjänsterna når mobiltelefoner finns det en stor betalande publik som är klart intressant.
– Att vi började med Brasilien är att fokuseringen på landet kommer vara väldigt högt den närmsta tiden. Fotbolls VM i sommar och OS 2016 gör att musik i Sydamerika kommer få stor exponering. Svensk musik har även tidigare varit väldigt populär i Sydamerika så vi hoppas att publiken nu också kan upptäcka nya svenska artister. Vi är i förhandlingar med både Indien, Kina och Ryssland som vi hoppas kunna erbjuda tjänster ifrån inom kort.
Enligt en undersökning gjord av FN förra året har sex av världens sju miljarder människor nu tillgång till mobiltelefoner. Enligt många är mobiltelefonen den enhet vi i framtiden främst kommer konsumera media i.
– Mobilens utbredning gör också att man måste ha lokala aktörer som verkligen kan sin marknad och kan marknadsföra innehållet på rätt sätt till lyssnarna. Att kunna nå en kanal som Pleimo i Sydamerika är ett bra steg att exportera svensk musik till ny publik.
Första svenska bandet i samarbetet är State of Grace, vars nya singel Bliss blir den första som släpps i Pleimos system med ny svensk musik.
Pleimo är en streamingtjänst där man kan prenumerera eller streama med reklam. Utöver liknande tjänster kan man även sälja merchandise och biljetter till fans. Pleimo räknar med att kunna nå 220 miljoner mobilanvändare i Sydamerika före årets utgång.
Claes Olson
Bilden: Dauton Janota (vd, Pleimo) och Ulrika Holmberg (vd, Distrosong)