YouTube säger sig nu ha betalat ut över en miljard dollar till rättighetsinnehavare sedan starten 2005, men… Läs mer i MI / Digitalnytts redaktör Daniel Johanssons rapport från den senaste veckans händelser på den digitala musikfronten.
YouTube säger att man nu har betalat ut över 1 miljard dollar till rättighetshavare i musikindustrin sedan starten 2005. Det var Tom Pickett från Google-ägda YouTube som sade det på en panel under MIDEM tidigare i veckan. Det blev kanske inte lika vackert när Tom Pickett skulle besvara en fråga från publiken om varför Google fortfarande tillåter ripping-sajter att komma högst upp på sökträffarna: www.digitalmusicnews.com/permalink/2014/02/04/pirategoogle
FIMI, branschorganisationen för masterägare i Italien, rapporterar att för första gången sedan 2002 såg man en ökning av intäkterna 2013 jämfört med året innan. Även om den totala ökningen var bara 2 procent är det uppenbart att den beror på streamingens utveckling i landet. Streamingintäkterna ökade med 182 procent under året och står nu för 38 procent av de totala intäkterna. Försäljningen av CD-skivor föll med 5 procent medan vinyl ökade med 6 procent.
Amerikanska sällskapet SoundExchange delade ut över 170 miljoner dollar till artister och masterägare under 2013. Det är en ökning med 28 procent jämfört med år 2012. Michael Huppe, CEO på SoundExchange, kommenterar: ”We processed tens of billions of digital performances in 2013 reported by thousands of music services every month. This is further proof that consumers are streaming digital radio now more than ever. We are ensuring that digital radio listening is being converted into a reliable revenue stream for music creators.”
Pacemaker har lanserat en iPad-app som gör det möjligt att mixa och DJ-a med låtar från Spotify. Appen har effekter, filter och möjligheten att skapa loopar, och Jonas Norberg, vd på Pacemaker, säger: ”Vår vision är att göra det möjligt för så många som möjligt att att ha kul med musik. Med Pacemaker för iPads design och koppling till Spotify tror jag vi är på rätt väg.”
Tre musik-startups har hamnat på listan 500 Startups i USA, den prominentaste listan över nya teknikföretag som startas i landet. Rapt.fm är ett roulette-spel för rap battles, Soundbetter.com är en sajt som länkar samman duktiga musiker med duktiga producenter och i3zif.com är en tjänst som på både arabiska och engelska lär ut ur man spelar arabisk musik med hjälp av några av de mest kända musikerna.
Sony har sålt Gracenote till mediebolaget Tribune. Köpeskillingen blev 170 miljoner dollar, och Stephen White från Gracenote kommenterar uppköpet: ”I am inspired by Tribune’s vision of digital entertainment and the role Gracenote can play in making it a reality. The acquisition by Tribune just makes sense. We see great opportunities to leverage Gracenote’s technologies, data and expertise with Tribune’s core media business to create more dynamic entertainment experiences.”
Bloggaggregatören Hype Machine har bytt ägare, från SpinMedia till TownSquare Media, en stor aktör som äger över 300 radiostationer och arrangerar live-events. De har 60 miljoner kunder via sina digital kanaler. Anthony Volodkin, grundare av Hype Machine, kommenterar: ”We are excited to team up with Townsquare Media to better connect listeners, marketers and music, and look forward to working with a partner focused on making a significant impact in this space.”
Spotify meddelar att helgens Super Bowl gav en rejäl ökning i lyssnande på de artister som på olika sätt var exponerade. Bruno Mars ökade med 226 procent jämfört med dagen innan, Renee Fleming med 172 procent, Red Hot Chili Peppers med 97 procent och U2 med 58 procent. Här kan en titta lite på halvtidsshowen om en inte såg det live: http://www.youtube.com/watch?v=yczdXQ1q0ws.
För en tid sedan uppmärksammades att en stor andel av alla låtar som finns på Spotify aldrig har lyssnats på en enda gång. Forgotify.com råder bot på det, där kan man hjälpa till att lyssna på låtar som aldrig lyssnats på förut. Kom ihåg att lyssna 30 sekunder dock, så rättighetshavarna får betalt.
Mashcast är en ny svensk tjänst som ska göra det möjligt att lyssna på radio utan att vara styrd av radiokanalernas egna musikval. Istället för den musik som radiokanalen väljer kör man istället playlists på Spotify. När pratet kör igång igen efter en låt, så stannar musiken automatiskt för att sedan ta nästa låt när pratet har tagit slut.
Steam är en stor spelplattform för gamers runt om i världen. Plattformen har 75 miljoner användare och har ökat med 10 miljoner nya användare sen i oktober 2013. Nu meddelar Valve, som driver Steam, att man integrerar en musiktjänst direkt i Steam. Även Spotify kommer finnas tillgänglig via plattformen så småningom.
Lyor Cohen, tidigare på Warner Music, sade i ett framträdande på MIDEM att hans nya företag 300 kommer att jobba med Twitter i en ny A&R-funktion. Cohen sade bl.a.: ”We’re going to create A&R tools to find artists early, and help develop them. I’m really happy to be working with Twitter. Certainly in the modern A&R business, we all are looking for talent in various places, and certainly Twitter is a terrific place to look at talent, just like YouTube. If you wanna get signed, I think you have to engage with Twitter … and we’ll be looking and trying to develop tools that the rest of the music community can utilise.”
Daniel Johansson