Veckans grepp i den digitala nyhetsfloden av Daniel Johansson med nytt om bl.a. Beats Music och SoundCloud.
Internetworld har korat Spotify till Sveriges bästa underhållningstjänst under 2013, i konkurrens med bl.a. Viaplay, Readly, SVT och TV4. I motiveringen står att läsa: ”2013 visade sig Spotify på allvar mogna uppgiften att tampas med bolag som Apple och Google på den globala musikarenan. Under året har flera viktiga utvecklingssteg tagits – webbtjänsten är igång, appar för nya plattformar har introducerats, Spotify har flyttat in på instrumentbrädan i bilar och vi har fått bättre möjligheter att upptäcka och dela med oss av musik. Spotify är en streamingtjänst för musik på världsnivå – och därför värdig segrare i Internetworlds underhållningskategori.” Spotify meddelar samtidigt att man har öppnat upp för alla artister att kunna sälja merchandise genom tjänsten, i samarbete med Topspin.
WiMP har anställt Morten Remmer som Managing Director. Remmer var tidigare Head of Digital på Universal Music i Danmark och har tidigare också arbetat med digitala frågor på Nordisk Film.
NextBigSound har släppt en undersökning där man analyserat data från sociala medier under 2013. Enligt deras analys av över 1 miljon artister, stod 1 procent av artisterna för nästan 90 procent av alla likes på Facebook. Samma 1 procent stod för 80 procent av alla views på YouTube. Totalt har NextBigSound trackat och analyserat 223 miljarder strömningar på många olika tjänster. Hela analysen finns att läsa på: www.nextbigsound.com/industryreport/2013
För den som vill höra lite mer kring historien om Iron Maiden och deras påstådda analys av torrent-data för att planera sin turné, finns en podcast där Daniel Savage från MusicMetric medverkar: http://www.hypebot.com/hypebot/2014/01/can-big-data-help-artists.html. Även andra intressanta saker diskuteras.
Universal Music Publishing har i USA slutit licensavtal med lyricstjänsten Rap Genius, som för ett par månader sedan blev hotade med stämning från NMPA (amerikanska branschorganisationen för musikförlag). Även Sony/ATV har slutit licensavtal med Rap Genius. Universal Music Publishing bekräftar också att man har ingått direktavtal med Pandora, istället för att gå genom ett collecting society.
Audiam är en tjänst som ska hjälpa rättighetshavare att få tag på sin andel av reklamintäkterna på YouTube. Jeff Price, grundare av företaget, säger till Digital Music News: ”Each month in 2011/2012, there were an estimated 30 billion+ views of videos with music in them. Of those videos, about half have been authorized to have advertisements on them, generating about $1.2 billion over the course of a year. About half of the views are not monetized.”
SoundCloud har fått ytterligare ca 400 miljoner kronor i riskkapital. Bakom investeringen står Institutional Venture Partners.
Lanseringen av Beats Music i USA följdes upp av ett rätt massivt marknadsföringsarbete, som verkar ha gett resultat. Beats fick sätta stopp för nya användare till tjänsten, det var helt enkelt för många som vill testa den. Ian Rogers, CEO, skrev på sajten: ”Due to the extremely high volume of interest in our service some users are experiencing issues. We were prepared for issues like these, have a plan, and are going to hold off on letting more people in while we put the plan into action.”
Daniel Johansson