Efter att tidigare ha arbetat som musikchef på MTG Radio och mobiloperatören 3 grundade Anders Svensson för sex år sedan bolaget Music In Brands. Målsättningen var att skapa en digital musiktjänst och finna en helhetslösning för rättighetshavarna till musik som spelas i offentliga miljöer.
Music in Brands arbetar med att skräddarsy musikprofiler för att stärka varumärken. Att musik påverkar konsuments köpbeteende är något som många varumärken idag uppmärksammar och att arbeta strategiskt med musik blir allt mer självklart.
– Förståelsen för att det ska låta i butikerna finns, säger Music In Brands vd Anders Svensson. Däremot jobbar vi nu för att även öka kunskapen om vikten av hur det låter.
– Mycket handlar om vilken volym, känsla och tid musiken som spelas har, vilket kan vara något svårare att få grepp om då det mest handlar om emotionella värden.
Tillsammans med de varumärken man arbetar med skapar Music in Brands en exklusiv radiokanal för det specifika varumärket, en kanal utformad för att passa varumärkets kunder och den känsla man vill förmedla i butikerna. Kanalen uppdateras kontinuerligt och streamas till butikerna. För särskilda tillfällen, som exempelvis i samband med kampanjer med speciella teman, skräddarsyr man särskilda musikkanaler.
– Eftersom vi arbetar med stora kedjor som Stadium, Scandic och Volvo med flera, så utgör det en stor exponeringskanal för den musik som spelas, menar Anders Svensson. Vi väljer ofta det som inte andra spelar. Detta kan alltså vara ett alternativ för att få sin musik spelad även om man inte skapar typiska radiohits.
Music in Brands rapporterar till STIM och IFPI, enligt samma principer som radio, och redovisar antal spelningar per låt för den aktuella perioden.
Claes Olson