Trumpetaren Jan Allan tillhör Sveriges internationellt mest uppmärksammade jazzmusiker. Sedan han 1955 blev fast engagerad i Carl-Henrik Norins orkester på Nalen har han medverkat i åtskilliga klassiska jazzinspelningar med bland andra Lars Gullin, Rolf Billberg och Nils Lindberg. Nu har han dokumenterat en klassisk tidsepok i en påkostad fotobok utgiven av Brombergs förlag.
Jan Allan Jan Allan minns sitt femtiotal [Brombergs]
Jazzmusikern Jan Allan är en välkänd profil även utanför den svenska jazzens revir. Han är en mångsysslare med stort intresse för bland annat mobila farkoster av olika slag. Musiken har långa stunder varit kombinerad med arbete som filosofie doktor i partikelfysik vid Stockholms universitet. Enkelt uttryckt har han varit dubbelarbetande mer eller mindre under hela sin musikaliska karriär. Jan har också varit fascinerad av fotografering vilket nu resulterat i boken Jan Allan minns sitt femtiotal som Brombergs förlag i dagarna släppt ut. Ann Allan, Jans fru, har bidragit med lätta talande texter och bokens formgivare Carina Söderberg har gjort ett underbart arbete. Det är den första fotobok som lämnat förlaget och omfattar 251 sidor samt väger 2 kilo (!).
Jan Allan är en lysande fotograf – jag hade inte väntat mig något annat. Han är en perfektionist i allt han lägger händerna på. Beskrivningen av hans år i jazzens tjänst inleds med uppväxten i Flen men han föddes i Falun1934. Han började spela piano när han var tre år och han lärde sig läsa i samma ålder. När familjen flyttade till Sundbyberg 1945 kom han in på jazzen bland annat genom en skiva med boogie-woogiepianisten Mead Lux Lewis. I skolan kom han också i kontakt med pianisten Lars Bagge vilket betydde mycket för han framtida musicerande.
Inspirerad av Harry James trumpettoner från filmen Ung man med trumpet köpte han en trumpet av märke Selmer. Sedan gick det fort och han kom att spela med gurun; barytonsaxofonisten Lars Gullin, och basisten Georg Riedel innan han hamnade på Topsy Lindholms danspalats Nalen som medlem av Carl-Henrik Norins mycket välljudande orkester. Det blev också riskfyllda turnéer över hela landet i dåliga bilar utrustade med sommardäck året runt. Turnélivet är väldokumenterat med talande bilder som avslöjar såväl besvärliga episoder som lustfyllda interiörer. Musikerna hade 65 kronor om dagen i gage, men självklart fick man betala sina övernattningskostnader.
Extra poäng får inslagen med profiler som t.ex Gunnar ”Röjarn” Nyberg, klarinettisten och sångaren Gunnar ”Siljabloo” Nilsson och saxofonisten Lennart Jansson. Bilderna från Sophia Lorens besök i Stockholm 1955 väcker också intresset. Prominenta musiker som saxofonisterna Lee Konitz och Stan Getz finns också avbildade.
Det är inte enbart musiker som hamnar i objektivet. Från Nalens skönhetstävling Tusenskönan finns flera bilder med ”lättklädda” damer som inspirerade musikerna i deras arbete. Tävlingen var efter dagens måttstock en ganska oskyldigt företeelse. Idag skulle man inte höjt på ögonbrynen för Topsys jippo. Vackra naturbilder från Norrland och badbilder med bleka musikerkroppar bildar en talande kontrast. Nalenåren dokumenteras även med bilder på den sjuttonåriga schlagersångerskan Siw Malmkvist.
Bokens format är 30 x 30 centimeter, vilket är identiskt med formatet på en LP. Pärmens insidor pryds med foton av skivkonvolut där Jans mjuka trumpet varit en viktig ingrediens i eget namn eller i samspel med Carl Henrik Norin, Bengt-Arne Wallin, Arne Domnérus, Monica Zetterlund och Gösta Theselius.
Boken får inte missas av de som var i jazzens kölvatten!
Göran Olson
Foto: Gunnar Holmberg