De totalt 800 besökarna på STIM Music Expo på Münchenbryggeriet i Stockholm i måndags bekräftade att organisationens årliga event de senaste åren har utvecklats till ett riktigt Mecka för svensk musikbransch.
Stora delar av den 800 personer rekordstora publiken bestod av studenter från t.ex Musikmakarna i Örnsköldsvik, Kulturama och Musik & Eventarrangörsutbildningen i Nyköping, några av de utbildningar som de senaste åren har etablerat sig som plantskolor för såväl låtskrivare som blivande branschaktörer.
I den stora hallen utanför själva åhörarsalen fick Musikförläggarna, Export Music Sweden, SKAP, SAMI och Kulturama träffa nyfikna besökare och svara på frågor om sina verksamheter.
Inne i åhörarsalen diskuterades det under hela dagen för nyfikna öron. Efter STIM:s vd Kent Muldin inledning på morgonen lades under förmiddagen bl.a fokus på den digitala revolutionens följder och betydelse för musiklivet. Både det ämnet, och för de flesta kanske mer närliggande föreläsningar om låtskrivandets och komponerandets glädjeämnen och våndor, fångade på ett både roande och lärorikt sätt lyssnarnas intresse. Det sedan ett par år återkommande inslaget med fyra etablerade artister och låtskrivares bedömningar av nya förmågors inspelade alster tillhörde som vanligt det som lockade mest publik i de välfyllda bänkraderna.
Efter lunch berättade låtskrivaren och branschentreprenören Bobby Ljunggren i sin ”musikbranschskola” historien om hur han genom åren lyckats bevara sin kärlek till musiken och skapandet, samtidigt som han utvecklat den affärsmässiga företagssamheten runt detta. Hans timme på scenen bjöd på massor att lärorika tankar, idéer och slutsatser.
Timbuktu är nästan oavsett sammanhanget alltid ett färgstarkt och spännande inslag, så när han tillsammans med intervjuaren Kristoffer Triumf fick tillfälle att berätta hur redan klassiska Alla vill till himmelen (men ingen vill dö) var dt en given hit. Men lika intressant var det att höra hur Maria Marcus förklara sina arbetsmetoder och hur hon nästan av en slump lyckats skapa en miljonsäljande megahit för den sydkoreanska musikmarknaden.
När Carl Falk och Rami Yacoub som avslutning på dagen fick ta emot STIM:s utmärkelse Platinagitarren jublades det högt i bänkraderna. Därefter minglades det med såväl riktig som alkoholfri champagne i glasen.
STIM Music Expo är den svenska musikbranschens nya Mecka.
Claes Olson