På dagen 50 år sedan Beatles kom till Sverige på sin första turné släppte Premium Publishing i onsdags BeatleChordia – Boken om Beatles musik av Jan Hallberg och Heinz Werner. I boken är 300 The Beatles-låtar (!) försedd med uppgifter om vilka inspelningar som finns, historik kring sången och vem som skrivit den. Därutöver en musikalisk analys, formuppställning och spelinstruktioner i gitarrtabulatur till alla låtar.
Vilka är ni och hur fick ni idén till den här boken?
– Vi är två gitarrspelande skånepågar som drabbades av Beatleshysterin på sextiotalet. Numera är Jan lärare i bruksgitarr på Musikhögskolan Ingesund i Arvika och Heinz arkitekt i Lund. Idén föddes i samband med Jans första Beatleskurser i slutet av nittiotalet. Varför inte skriva en bok med allt som Beatles spelat in?
Berätta lite om bokens upplägg!
– Man kan väl säga att BeatleChordia är en hyllning till världens största popgrupp! Boken innehåller lite historik kring varje låt och vilka inspelningar – officiella såväl som inofficiella – som finns av den. Musikalisk analys, formuppställningar med ackord till alla låtarna och inte minst spelinstruktioner i tabulatur för gitarrister. Vi skrev helt enkelt den bok vi själva ville ha, även om vi tror att man kan ha glädje av den utan att vara gitarrist. Beatles musik är ju till största delen gitarrbaserad så man förstår den så mycket bättre om man spelar själv.
Ni har verkligen gått grundligt till väga. Det 300 låtar omfångsrika låtmaterialet som ni analyserar är väl så komplett man kan göra det – om man ”begränsar sig” till det som finns inspelat och utgivet med bandet. Ni täcker ju inte bara in The Beatles 13 originalalbum, utan även julskivorna, EP-skivorna, Hamburg-inspelningarna från tidigt 60-tal, de av Decca ratade demoinspelningarna som gjordes innan bandet fick skivkotrakt med Parlophone, BBC-inspelningarna, spåren på Past Masters och Anthology-serien samt Let it Be… Naked. Vilka är er personliga favoritlåtar?
– När man lyssnat och spelat igenom hela Beatles produktion känner man sig ganska ödmjuk när man inser vad de lyckades åstadkomma på sju år. Ta exempelvis BBC-inspelningarna, där de spelade som om det gällde livet!
– Naturligtvis har varje period och album sin charm – detsamma gäller låtarna. Vi har båda två ett gott öga till den ”psykedeliska” perioden, d.v.s. från Rubber Soul t.o.m. Magical Mystery Tour. Man kan säga att vi skaffat oss många nya favoriter under resans gång. Det märks säkert i boken också; vi lyfter ibland fram lite mindre kända låtar. Mitt i allt detta ska vi inte glömma bort George Martins fantastiska insats; innovativ och inkännande.
– När det gäller grundligheten så har den förstås inneburit inläsning av ett stort antal böcker som vi hänvisar till, men framförallt lyssning på flera olika versioner av låtarna. För att hitta alla detaljer har vi använt oss av de hjälpmedel som står till buds; kanalseparation, ASD (Amazing SlowDowner) och ibland kompletterat med omstämning av gitarren och capotasto. Som bonus finns ofta förslag på alternativa tonarter. Målet har hela tiden varit att få det att låta som Beatles.
Att det nu är exakt 50 år sedan The Beatles besökte Sverige första gången har ju uppmärksammats på flera sätt. Men när SVT härom kvällen uppmärksammade turnébesöket 1963 noterade jag att man använde bildmaterial från när bandet landade på Bromma flygplats från del år. Det framgick bland annat av att några fans vinkade med albumet A Hard Day’s Night som släpptes först 1964. Är ni båda lika stora Beatles-nördar och faktanördar som jag själv är?
– En del av musikanalysen har möjligen en ganska hög nördfaktor. Likaså hänvisningen till bootlegskivor. Det finns så många andra böcker som behandlar detaljer i studioarbetet, dagböcker och andra historiskt anlagda krönikor. Vår bok fokuserar på Beatles musik och är tillräckligt välmatad som den är. Man ska orka släpa omkring på den också!
Claes Olson