I en serie artiklar kommer MI under vinjetten ANKARE att titta in bakom kulisserna hos några branschaktörer som tycks överleva branschens alla konjunkturskiften. Först ut är 45-årsfirande Ginza.
När andra helt överger fysisk musikförsäljning gör Ginza envist tvärtom. Postorderbjässen på Västgötaslätten fortsätter att fokusera på CD, vinyl, boxar – och gör det med stor framgång. Bolaget som i slutet av 1960-talet startade i Hasse Haraldsson (bilden t.v.) garage i den klassiska cykelorten Fåglum har i dag 60 anställda och omsätter 200 miljoner. Garaget har blivit 4000 kvadratmeter och mer än 50 000 tar årligen mot Ginzas katalog. Allt är inte guld och gröna skogar, berättar Ginzasför MI, men så länge bolaget har fysiska produkter att presentera ser man med tillförsikt på framtiden.
MI: Ni håller fast vid er affärsidé att sälja fysiska produkter även nu när den digitala försäljningen tagit över helt?
Pär Winberg (bilden t.h.), Ginza:
– Ginza firar 45 år i år och vi tog ett beslut för ett par år sedan att fokusera ännu hårdare på den fysiska marknaden eftersom vår närmaste konkurrent börjar sälja mer och mer andra saker. Det har gjort att vår försäljning av fysiska plattor håller sig på en fast och bra nivå. Givetvis skulle vi givetvis önska att marknaden gick uppåt, men vi håller i alla fall våra siffror på skivor vilket är glädjande. En stor del av svaret till detta är att vi säljer en otroligt stor bredd idag. Vi är inte speciellt stora på ”14 till 18-årsskivorna” utan har istället ökat försäljningen på plattor i segmentet som ligger över 40 +.
Säljer ni kvantiteter även av smalare artister?
– Det är glädjande att se att vi kan sälja hundratals plattor med – ursäkta uttrycket – smalare artister som Emmylou Harris, Ry Cooder och Joe Bonamassa för att ta tre utanför de segment där vi är historiskt starka.
Vilka är era bästsäljande genrer?
– Hårdrock är en sådan genre. De skivbolag som fortfarande satsar fysiskt – som många hårdrocksbolag gör – och släpper ett flertal olika format gör att vi kan sälja riktigt bra på många releaser, vilket är glädjande. Inte minst på vinyl. Hårdrockare är nog de mest trogna kunderna i dag. Det ser man även på vår Facebooksida GINZA HÅRDROCK, som har över 34000 vänner (mer än dubbelt så många som vanliga Ginzasidan på Facebook) . Där har vi har en enormt bra kontakt med våra kunder. Det känns som vi snackar med kunderna direkt och det är en oslagbar kontaktplats för oss.
Andra starka genrer?
– Även Rockabilly och dansband är två genrer som är väldigt starka hos oss. Dansbandspubliken är historiskt sett en stark kundkrets hos Ginza och vi säljer en stor del av de skivor som säljs på den svenska dansbandsmarknaden i dag. Många band som släpper skivor på egen hand hör av sig till oss och säljer sina skivor enbart via oss. De tipsar sina fans på Facebook och på sina hemsidor att vi har deras skiva och resultatet är ofta att vi säljer väldigt mycket av deras platta.
Ni har även ett eget skivbolag för dessa genrer?
– Atenzia Records är ett skivbolag som ägs av Hasse och som släpper mestadels dansband och rockabilly. Atenzia har blivit en succé och vi har hittills släppt cirka 30 skivor. Det är dock väldigt viktigt att påpeka att Atenzia lever sitt eget liv. Vi har en distribution som säljer till andra butiker och grossister som får samma möjlighet som Ginza att sälja Atenzias produkter. Självklart åker Atenzia ”snålskjuts” på Ginzas marknadsföring genom att releaserna syns i annonser, katalog, nyhetsmail, etc. Men på Atenzias Facebooksida (som är den officiella sidan) tipsas det lika gärna om att man kan köpa skivan hos andra försäljningsställen.
Är boxar fortfarande intressant för Ginza?
– Bland det viktigaste vi har. Vi jobbar hela tiden aktivt med att hitta bra och starka boxar som vi kan erbjuda våra kunder i nyhetsbrev och som dragare på sidan. Rätt box kan sälja riktigt många exemplar!
Vilka orosmoln ser du?
– Nu låter det som allt är guld och gröna skogar. Givetvis är så inte fallet. Varje dag är ett kämpande för oss. Men som sagt – fokus ligger på fysisk försäljning och det är skönt att det fortfarande fungerar även om såklart marknaden minskar. Ett orosmoln som vi ser det är att skivbolag kommer att strypa sina mid- och lågpristitlar till förmån för att bara finnas digitalt eftersom de inte säljer tillräckligt mycket för att det skall vara någon ekonomi i att trycka upp fysiska skivor. Vi säljer enormt bra på lågpris och det är en stor del av omsättningen. Så det vore inte bra alls om det försvann titlar som vi idag har en stadig försäljning på.
Vad pysslar ni med utöver musik?
– Förutom musik så jobbar Ginza som de flesta vet även med film, spel och böcker. Vi har även börjat jobba en del med elektronik och andra produkter för att utnyttja den enorma databas med kunder Hasse byggt upp under de 45 år hans företag har funnits. Vi märker redan att det finns ett intresse kring dessa ”kringprodukter” inom elektronik/hem&hushåll med mera, det är ett bra komplement till vår corebusiness, som vi dock aldrig kommer att tumma på…
Ni håller fast vid att ha en tryckt katalog?
– Ginzakatalogen är en helig ko för oss. Den släpps 10 gånger om året och även om upplagan har gått ner på den så är det en del av vår profil och vi jobbar med den hela tiden. Ginzakatalogen måste vara en av Sveriges mest kända kataloger. Vi har inte gjort en sådan undersökning men det känns så. I alla fall om du frågar mig…
Hur stora är ni bolagsmässigt i dag?
– Vi är närmare 60 personer som jobbar på Ginza. En stor del jobbar på lagret (inklusive uppackning/returhantering), en hel del på kundtjänst (vi tycker det är viktigt med en levande kundtjänst som kunder kan ringa), vår dataavdelning som bygger sidan, köpsystem, ordersystem och allt annat och så ett gäng på inköp och marknad. Hasse själv är väldigt involverad i det mesta som händer. Inköp, marknadsföring, hemsidan. Ja det mesta. Det är en fördel vi har. Vi har EN ägare, beslutsvägarna är väldigt korta och vi tar snabba beslut. Något som visat sig vara en stor konkurrensfördel. Omsättningen ligger idag på cirka 200 miljoner.
Hur ser framtidsplanerna ut?
– Framöver kommer vi fortsatt att satsa på fysisk försäljning med fokus på rätt målgrupp. Vi kommer fortsätta satsa på vår katalog, printannonsering och på personlig kontakt med våra kunder. Vi utvecklar och jobbar aktivt med nyhetsbrev. Men en stor del i vår utveckling ligger på vår hemsida vars funktioner, innehåll, sökmotor, kassa, och så vidare, hela tiden vässas för att det skall bli enklare för våra kunder att handla. Vi jobbar ständigt med att utveckla sidan och vi jobbar med att lägga upp provlyssning på skivor (ofta videor från YouTube), trailers för filmer med mera. Vi är dessutom med och sponsrar vissa mässor och är även med och säljer och visar upp oss på dessa mässor. Vi sponsrar även en radiostation på nätet som heter Ginza Hårdrocksradio. Nu blir det hårdrock som sänder hårdrock dygnet runt med livesändning och talkshow varje vecka.
Lars Nylin