Musikfestivalen U x U, som arrangeras i Umeå med start 19 juli nästa år, är en musikfestival vars längd bestäms av publiken. Varje såld co-founder ticket, en speciell typ av biljett som bara säljs i höst, förlänger nämligen festivalen med 15 sekunder. Festivalen har nu fått sin första co-creating sponsor i form av Baltidgruppen.
U x U-festivalen – vars namn uttalas You by You – är en helt ny musikfestival som kommer att arrangeras i Umeå nästa sommar. Hittills bokade akter är Laleh, Thurston Moore (USA), Mac Miller (USA) och Lucy Love (DK).
U x U-festivalen bygger på medskapande och finansieras bland annat via en egenutvecklad unik finansieringsmodell, i form av s.k. crowdfounding. Varje såld biljett fram till 31 oktober 2013 utökar festivalen med 15 sekunder.
Festivalen drivs av en ideell förening med säte i Umeå samt med stöd av Umeå2014, Region Västerbotten, Kulturbryggan och Statens Musikverk.
– Det är här och nu grunden byggs för den första U x U-festivalen och att knyta en co-creating sponsor som Balticgruppen till föreningen i detta skede är värt oerhört mycket, säger verksamhetsledare Victor Hillebjörk.
Begreppet co-creating sponsor innebär att samarbeta med U x U-festivalen på den högsta sponsornivån, att äga en stark vilja att vara med att skapa en ny musikfestival och att vilja bidra till en fantastisk festivalupplevelse för besökarna.
U x U Festival siktar på att presentera en festival med upp till 20 000 besökare redan första året. En målsättning som festivalen nu kommer närmare i och med samarbetet med Balticgruppen. Avtalet är på ett år men med en ömsesidig förhoppning om förlängning.
I linje med Balticgruppens tidigare satsningar på kulturlivet i Umeå grundar sig samarbetet med U x U-festivalen på att Balticgruppen ser sig som en aktiv del i Umeås utveckling och på olika sätt försöker medverka till den. Tidigare har Balticgruppen – som är den största privata fastighetsägaren i Umeå – bland annat bidragit till utvecklingen av NorrlandsOperan, Jazzfestivalen och Samiska veckan.
– Det som är bra för Umeå är bra för Balticgruppen, kommenterar Markus Olsson på Balticgruppen.
– U x U är bra för Umeå, för Umeåborna, för besökare och för de näringar vi är verksamma inom. Vi på Balticgruppen är peppade på att tillsammans med Umeåborna och alla andra besökare, kunna skapa Sveriges bästa festival.
Claes Olson