Nu är det klart hur nya Warner Music Sweden ser ut, nu med personal och artister från före detta EMI Music Sweden . Det nya bolaget har flyttat ihop i Warner Musics högkvarter på Rehnsgatan i Stockholms city.
¬ Vi blir 40-45 personer. Mer än hälften av EMI:s personal har kommit över till oss; Jag och min ledningsgrupp har haft förmånen att kunna sätta ihop ett dream team med det bästa från de båda bolagen, säger Warner Musics VD Jonas Siljemark till MI.
I ledningsgruppen för det nya Warner finns Siljemark – som är såväl Sverigechef som Nordendito – liksom Andreas Håkansson (a&r), Magnus Ribbeklint (marknad), Fredrik ”Figge” Johansson (katalog/sälj) respektive Erik Dibbern (ekonomi).
– Laleh och Marie Fredriksson släpper nytt inom några veckor och vi har en fantastisk roster där Miriam Bryant, Timbuktu, Kleerup, Ulf Lundell, Medina , Titiyo, Adam Kanyama, Roxette, Alina Devecerski bland andra är aktuella nu eller i den närmsta framtiden.
– NONONO får massor av uppmärksamhet internationellt, i förra veckan blev de exempelvis Record of the Day på BBC Radio 1, Single of The Week på iTunes USA och nästa vecka börjar en promotionturné i USA som avslutas med Jimmy Kimmel show i Los Angeles.
– En kul sak är också att våra norska artister har börjat korsa gränser , bla Envy, Truls och den virala succén Ylvis som den här veckan går in som nummer åtta på Billboardlistan, fortsätter Siljemark.
Under paraplyet Warner Music Sweden kommer det att släppas musik på etiketter som Metronome, Telegram, Parlophone samt Mariann respektive – på utlandssidan – klassiska Warneretiketter som Atlantic och Warner Bros.
På den svenska A&R-sidan finns förutom Håkansson; Kjell Andersson, Johan Olsson, Magnus Källskog, Robert Skowronski samt Jakob Ekendahl (Metronome/Mariann). Klas Lunding kommer att vara inblandad i Telegrametiketten, som han en gång startade.
Ansvariga för de internationella etiketterna är Johanna Rosén och David Hellberg och Calle Rydberg blir Head of local. Några andra viktiga tjänster på Warner är Frida Skogh, Senior promotion manager, Jennifer Dillane som ansvarar för radiopromotion och Tomas Jernberg som ansvarar för att få ut Warners lokala artister I världen.. Dessa rapporterar till Ribbeklint. Warner Music förstärker även det digitala teamet med utökad personalstyrka och mer resurser.
Warner Music Groups köp av Parlophone Label Group stod klart i februari i år. I maj godkändes affären av Europakommissionen, som av konkurrensskäl slagit fast att en försäljning av dessa bolag var ett krav för att godkänna Universal Musics köp av EMI Music.
– Vi är mycket glada att nu officiellt kunna välkomna Parlophone Label Groups legendariska roster och dynamiska team till Warner Musics familj, sa Stephen Cooper, CEO Warner Music Group, efter förvärvet.
I Warner Music Group ingår sedan tidigare bl.a följande skivbolag/etiketter: Asylum, Atlantic, East West, Elektra, Fueled By Ramen, Nonesuch, Reprise, Rhino, Roadrunner, Rykodisc, Sire, Warner Bros., Warner Music Nashville och Word samt musikförlaget Warner/Chappell Music med en katalog omfattande cirka en miljon copyrights. De senare finns sedan tidigare även de på Rehnsgatan.
Lars Nylin