Under rubriken Den Digitala Kartan arrangerade Export Music Sweden 7 oktober ett seminarium om vilka digitala konsumtionsmönster som gäller på olika marknader runt om i världen. På Nalens scen Stacken talade representanter för Spotify, WiMP, Phonofile, X5 Music och IFPI.
Efter Export Music Swedens i år nytillträdde vd Jesper Thorssons välkomstord inledde IFPI:s svenska kommunikationschef Lisa Cronstedt med att presentera den internationella försäljningsstatisk som årligen sammanställs i kompendiet RIN – Record Industry In Numbers.
Idag svarar den digitala musikkonsumtionen för cirka 75 procent av den svenska marknaden, men globalt är motsvarande siffra 35 procent. Noterbart är att högteknologiska länder som Japan och Tyskland fortfarande inte alls har samma mönster och fördelning ifråga om fysiskt / digitalt.
Från femårsjubilerande Spotify fanns både Jonathan Forster, vd Spotify Nordics, och Eva Laedsgaard Madsen, med ansvar för Label Relations Nordic, på plats. Forster visade bl.a siffror som befäste tesen om att ”Spotify users are engaged music fans” samt presenterade den helt nyligen introducerade satsningen Spotify Spotlight. Eva Laedsgaard Madsen berättade bl.a om hur Spotify arbetar med att promota lokala, svenska artister.
Phonofiles Daggan Stamenkovic, Country Manager Sweden, betonade i sin presentation av bolaget behovet av att få artisterna själva involverade i att sprida musiken på nätet samt att göra marknadsföring och promotion, och inte bara lägga upp sin musik på nätet. Phonofile arbetar inte själva med promotion, men ser tydligt vilken skillnad det gör när artister själva engagerar sig tillsammans med musikbolagen.
För närvarande arbetar Phonofile på att utveckla sina analysinstrument, vars verktyg gör att artister och bolag själva kan följa när, hur och var musiken sprids.
WiMP representerades av Kjartan Slette, som arbetar med det norska streamingbolagets strategiska utveckling. Med en passning till Spotify konstaterade han att Sverige ”kommer att förbli grönt”, men menade med bestämd övertygelse att den utveckling som streaming haft i Norge (som ligger aningen före Sverige på området) kommer att hända även i resten av världen. Slette spådde att streamingen om några år kommer att svara för 90 procent av musikmarknaden i Norge och att samma utveckling även kommer att ske både i Sverige och Danmark. Avslutningsvis presenterades den nya satsningen WiMP Hifi, en satsning på bättre ljud i cd-kvalitet.
Sist upp på scenen var X5 Musics grundare och CEO Johan Lagerlöf, som på ett både roande och faktasäkert vis berättade om det svenska musikbolagets affärsidé. Han betonade att det är minst lika viktigt att anpassa musikprodukterna till de tjänster och plattformar som man sprider den på, som att göra det för olika marknader och länder.
– Idag är fortfarande 99 procent av alla musikprodukter gjorda för försäljning i en fysisk butik, konstaterade Lagerlöf.
Den Digitala Kartan var höstens andra seminarium i Export Music Swedens regi och ytterligare ett är redan inbokad i kalendern. Båda seminarierna som hållits har tvingat arrangörerna att av utrummessköl tacka nej till många som inte har hunnit anmäla sig i tid. Tydligt är att det finns ett stort intresse och behov av den information organisationen vill förmedla. Fortsättning följer.
Claes Olson