19 september 2013

4 SNABBA David Mortimer-Hawkins / A&R och författare

Det har alltid funnits ett klart samband mellan gastronomi och god musiksmak. I nittiotalets begynnelse satt till exempel Musikindustrins redaktörer Lars Nylin och Claes Olson i juryn för SM i Pasta för mediaDen här månaden är ett par andra musikbranschpersonligheter aktuella som författare av en ”fotbollskokbok” som tar det hela till ytterligare en nivå. En av de involverade är David Mortimer-Hawkins, A&R manager på Sony Music.

David, hur kommer man egentligen på idén att göra en ”fotbollskokbok”?

– Idén föddes i ett telefonsamtal mellan Riki Simic (f.d. MI-medarbetare / reds.anm) – och mig. En galen idé som kändes självklar när vi väl började spåna vidare på den. Under en fika hos Janne Kleman presenterades idén för Sladjan Osmanagic som gick igång och – för att citera Genesis: And then there were three!

– Vi pratade ihop oss med vår gamle Täby-vän och formgivare Pär Wickholm som tog fram ett par skisser och satte oss i kontakt med lite förläggare. Det var grymt intressant att sitta på andra sidan bordet och presentera sin idé för dem. Roligt också då flera förlag visade konkret intresse. Efter några möten träffade vi Telegram Publishings Annika Seward-Jenssen. Bortsett från den uppenbara musikkopplingen genom Klas Telegram-ägaren Lunding så kändes hennes idéer roligast och mest framåttänkande, så vi bestämde oss för att gå med dem.

– Jag är den minst fotbollsintresserade av oss tre, men håller benhårt på Bajen och har på senare tid byggt upp ett ohälsosamt stort intresse för Millwall.

Hur ser bokkonceptet ut?

– Idén var att bygga på passionen för fotboll och mat. Under vånda och diskussioner valde vi ut 45 matcher och Riki satte sedan ihop maträtter som skulle spegla dem. Vi har haft goda vänner och kollegor som provlagat maten och feedbacken har varit fenomenal. Så det kändes ju rätt kul och när man tittar igenom boken nu känns det som en bra samling matcher som även folk med bara ett litet fotbollsintresse kan känna igen.

För oss i musikbranschen är du ju fortfarande mest känd som A&R, men du kallar dig ju faktiskt ”A&R x 2” p.g.a. att du inte bara arbetar med artister & repertoar, utan öl också. Förklara!

– Anders Fridén (in Flames sångare / reds.anm) och jag fick en idé om att buteljera öl från roliga hantverksbryggare under namnet FrEQuency. Eftersom varken han eller jag är några bryggare, utan snarare specialister på själva konsumtionsdelen av ölprocessen, så bestämde vi oss för att lyfta fram bryggmästarna som rockstjärnor, brygghuset som studio och vi blev då självklart A&R för ölen. Fördelen med att arbeta med öl jämfört med artister är att den inte brukar vara missnöjd med videoklippning eller slutmixning, vilket gör den delen av A&R-andet lättare än vanligt.

Vad sysslar du med på hemmaplan just nu, d.v.s. på musikfronten?

– Även om det är kul med bok och öl så är musiken det centrala och min höst är full med rolig musik. Albumreleaser med Lisa Miskovsky, som fått ihop en fantastiskt stark skiva med Anders och Peder från Deportees, Rikard Wolff, som har släppt ett fint album, Joacim Cans och Death Destruction-plattor är på väg och Dennis Lyxzén med bandet INVSN har gjort en helt magisk skiva. Elin Bell är i studion med Andreas Dahlbäck och Markus Jägerstedt, vilket låter ruggigt bra redan nu. Duvchi har ren magi på gång och Truckfighters första EP på Sony – The Chairman – visar med sina nio minuter tung rock var progg-fuzzskåpet bör stå någonstans. Sedan tittar vi på ett par nysigningar som känns riktigt lovande, men det lite för tidigt att nämna några namn nnu.

Fotbollskokboken [Telegram Studios] släpps 23 september.

Claes Olson

Bilden, fr.v: Sladjan Osmanagic, David Mortimer-Hawkins och Riki Simic

Länk:

http://www.fotbollskokboken.com