Absolute/EVA Records nya iPhone-app, Spotify, Pause Ljud & Bild, SpinnUp, Songza och Shazam är bara några av ämnen när Daniel Johansson, Musikindustrins redaktör för Digitalnytt, summerar veckans viktigaste nyheter på den digitala musikfronten.
Absolute/EVA Records har lanserat en ny iPhone-app med tolv exklusivt programmerade radiokanaler, hela backkatalogen av Absolute-utgivningar samt mängder av spellistor. Sedan starten 1986 har Absolute sålt över 23 miljoner kompilationer, man har över 300 000 personer som prenumererar på deras Spotify-listor och varumärket tar nu ytterligare ett steg framåt i den mobila/digitala kontexten. Niklas Ehring, vd, kommenterar i ett internationellt pressmeddelande: ”We are really proud of our brand new IOS app, featuring the Absolute radio stations, playlists for all occasions, compilation albums and charts. We really believe that curation is one of the most important things, with 20 million songs to choose from on Spotify only. Our Absolute team is working constantly with finding and selecting the best new music, the biggest hits and the most popular classics. We want Absolute to be No.1 for hits and the place where you discover new music.” Appen finns att ladda ned på https://itunes.apple.com/gb/app/absolute/id695090370?mt=8.
Spotify är på väg att ta in nytt kapital, främst från lånemarknaden. Enligt den senaste bedömningen skulle Spotify med det nya kapitalet ha ett värde av 35 miljarder kronor. Samtidigt har Spotify blivit stämda av Ministry of Sound för att spellistor som är kopior av bolagets kompilationer finns tillgängliga på tjänsten, spellistor som Spotifys användare skapat. Och i Sverige har Pause Ljud & Bild tagit fram en lösning för begravningar, där ett ljudsystem uppkopplat mot Spotify finns integrerat i kistan. Istället för att ta mig sig smycken, eller vapen, eller annat av värde, kan den moderna människan därmed ta med sig sin playlist i graven. Det känns tryggt.
I Holland kan man nu se samma utveckling som skett i de nordiska länderna under de senaste två åren, d.v.s. att intäkterna ökar från att under många år stadigt ha gått ned. Framför allt är det streamingen som ökar, under 2013 har den i Holland ökat med över 130 procent jämfört med år 2012.
I höst startar den nya ungdomsserien Violetta på Disney Channel i Sverige. Inför detta har Disney samarbetat med Universal Musics nya tjänst Spinnup för att hitta en lokal talang som spelar in seriens svenska ledmotiv. Till slut blev det Linnéa Kjällström från Norrköping, som valdes för uppdraget. Linnea säger: ”Jag är otroligt glad och såklart stolt över att få jobba med Disneys Violetta. Det kändes overkligt när jag fick det positiva beskedet om att jag var utvald. Helt galet faktiskt! En dröm som har gått i uppfyllelse.”
Shazam, den största mobilappen för musikidentifiering står nu för 10 procent av all downloadförsäljning i världen (300 miljoner dollar per år). Än så länge kopplar Shazam bara till Rdio som streamingtjänst, men vi kan vänta oss att fler streamingtjänster kommer att integreras framöver.
Streamingtjänsten Songza har fått ytterligare 30 miljoner kronor i kapital från bl.a. Amazon. Pengarna ska framför allt användas till att bygga upp en intäktsmodell med reklam och annonser.
Google Play Music har lanserats i nio europeiska länder under sensommaren: Spanien, Portugal, Italien, Frankrike, Österrike, Luxemburg, Belgien, Storbritannien och Irland. Tjänsten finns sedan tidigare tillgänglig i USA, Australien och Nya Zeeland. I dessa länder kan man testa streamingtjänsten gratis i 30 dagar, vartefter den kostar lite olika i de olika länderna, ungefär samma priser som de övriga streamingtjänsterna. Google säger samtidigt att man kommer släppa tjänsten i fler länder framöver.
Megaupload-grundaren Kim Dotcom fortsätter göra försök att lansera en ny musiktjänst på nätet. Den senaste satsningen kallar han Baboom, och ska enligt honom själv vara mycket mer än bara en vanlig musiktjänst: ”I am really excited about Baboom. I can’t wait for artists to see what I have created for them. Their entire career can be managed on Baboom. Artists never had more freedom, transparency and control.”
Neil Young, som är djupt involverad i arbetet med att ta fram ett nytt ljudformat, PONO, avslöjade i veckan att man planerar att lansera formatet i början av år 2014. Young skriver i ett Facebook-inlägg bl.a.: ”Our mission is also to make PONO just as accessible as any music you buy and listen to today. So we’ll be launching both the PONO portable player – an updated version of the one I showed on David Letterman’s program – and an online library, with all your favorite music available in PonoMusic quality. Everything you need to feel music anew.”
Xbox Music kommer att lanseras som gratistjänst på webben, reklamfinansierad. Microsoft släpper också tjänsten till Android och iPhone, men då krävs ett betalabonnemang, eller att man har Xbox Live Gold.
Warner/Chappell har stärkt sitt digitala arbete genom att tilldela Iain Morris rollen som Head of Digital för Europa, med huvudansvar för den digitala licensieringen på den europeiska marknaden. I USA har också nya roller inrättats och chef för det digitala området globalt är numera Ann Sweeney, baserad i New York.
Daniel Johansson