4 september 2013

FYRA SNABBA Lisa Lundgren/Makten över musiken

De flesta är ense om att det är för få kvinnor på ledande positioner i musikbranschen. Mentorprogrammet Makten över musiken försöker göra något åt saken. MI sökte upp projektledare Lisa Lundgren.

Hur fungerar Makten över musiken rent praktiskt, hur går det till när ni letar mentorer, etc?

– Vi kontaktar kvinnor som vi vet har stor erfarenhet av branschen och som vi tror skulle vara bra mentorer. Antingen kvinnor som vi själva känner till eller som vi får tips om. Vissa hör också av sig själva och vill vara mentorer vilket är superkul. Vi hinner ju inte kontakta alla man önskar skulle vara med. Förra året skötte jag rekryteringen i princip själv. men i år har vi en styrgrupp bestående av Elin Trogen, Lisel Naeslund, Johanna Boström Stone, Linn Delin och Cecilia Ancker som hjälper till. En del av arbetet utgår från Fritz’s Corners kontor vid Hornstull i Stockholm eller så sitter vi på våra egna kontor och jobbar med Makten över musiken.

Vilka resultat tycker du att ni nått så här långt/kort?

– Under den korta tid vi har hållit på skulle jag säga att det viktigaste är att vi har skapat ett spirande nätverk där kvinnor hjälper fram varandra. Många nya kontakter har etablerats mellan både mentorer och adepter. Flera adepter har dessutom fått jobb som ligger i linje med vad de faktiskt vill göra. Vi har också lyft frågan i branschen och tagit den lite längre än bara till snacket vid kaffeautomaten. Att fördelningen ser ut som den gör har förstås alla haft på känn men kartläggningen vi gjorde i höstas visar också att det är precis så illa ställt som vi trodde.

Vilket är ditt svar på den ständiga frågan: varför är det så få kvinnor på ledande platser i musikbranschen?

– Jag tror inte att det finns ett enskilt svar på den frågan. Ett problem är förstås att män vanligen rekryterar andra män. Man rekryterar från sina personliga nätverk och där finns mest män. Ett annat är att män är normen och kvinnor en prioriteringsfråga. Man måste tänka aktivt att man ska leta efter en kvinna för att göra det. De flesta tänker på en man när de tänker sig en skivbolagsboss eller en förlagschef. Sen finns det ett stort problem i att det finns så få kvinnor som jobbar i den s.k. kreativa delen av bolagen. En vd kommer vanligen inte från administrativa sidan utan har snarare varit a&r eller agent tidigare. Därför jobbar MÖM mycket med att försöka lyfta fram kvinnor som gärna vill slå sig in i dessa yrken.

Vilken är din egen bakgrund?

– Jag är jurist i grunden och har bland annat jobbat som ekonomiansvarig på The Agency Group samt varit Head of Business Affairs på Sony/ATV Music Publishing. Nuförtiden frilansar jag.

– Under åren i musikbranschen har det alltid stört mig lite att det finns massor av kvinnor i branschen, ofta med ett jättestort musikintresse, men att de allra flesta sitter på stödjande funktioner medan männen är creatives och företagsledare. Så när Statens musikverk utlyste projektpengar för en bättre jämställdhet i musikbranschen så kände jag att det var dags att försöka göra något åt saken!

Lars Nylin

Fotnot: Kartläggningen finns på www.maktenovermusiken.se.