Polar Music Prize visar inga som helst tecken på växtvärk. De senaste åren har Stikkan Andersons idéer om att skapa en prisgala inramad av flera aktiviteter runt om i Stockholm infriats mer och mer. I år hände det mer än någonsin – inte minst på det lyckade Polar Music Talks som i måndags arrangerades på Rigoletto.
Dagarna innan den stora prisgalan på Konserthuset var årets Polar-aktiviteter redan igång. På Swedish Music Hall of Fame öppnade en utställning om musikpriset och i fredags hedrade Östersjöfestivalen pristagaren Kaija Saariaho genom att låta hennes verk Sombre för baryton, basflöjt, slagverk, harpa och kontrabas inleda hela festivalen på Berwaldhallen. I sitt välkomsttal riktade konserthuschefen Michael Tydén ett särskilt tack till Polarpriset för det fina samarbetet.
Sedan spädde dirigenten Esa-Pekka Salonen på med att hylla Polar Music Prize som ett oerhört stort och ärofyllt pris – och därefter berättade Kaija Saariaho själv om lyckan över att få ta emot priset.
I måndags var det fullsatt i den stora salongen på stockholmsbiografen Rigoletto när årets Polar Music Talks inleddes med musik av eleverna Linus Lösegård och Pierre Koch från Musikhögskolan Ingesund redan kl. 08.30. Efter sitt välkomsttal överlämnade Polarprisets vd Marie Ledin sedan mikrofonen till prisnämndens ordförande Alfons Karabuda, som därefter guidade publiken genom hela dagens diskussionspaneler, presentationer och musik.
Dagens första ämne var Compassion med Hélène Benno, från stiftelsen Min Stora Dag som moderator. Bianca Jagger, grundare och ordförande av Bianca Jagger Human Rights Foundation diskurerade medkänslans betydelse med Martin Ingvar, Professor of Integrative Medicine at the Department of Clinical Neuroscience.
En annan av dagens intressantaste hedersgäster var skivbolagslegandaren Seymour Stein, som tillsammans med Musikindustrins redaktör Claes Olson på ett avspänt och inspirerat sätt samtalade under rubriken Finding New Music in New Places. Stein berättade dock inte bara om hans fynd av Ramones, Talking Heads och Madonna, utan hyllade även Stikkan Andersons arbete.
– Stikkan hör tveklöst till de absolut största i musikbranschhistorien!
Efter en kaffepaus och mer musik med Erica Larsson Quartet från Musikhögskolan Ingesund intervjuades Spotifys ordförande och medgrundare Martin Lorentzon av Per Schlingmann. Lorentzon spådde att den djupgående förändringsprocess som musikbranschen har genomgått de senaste decennierna kommer att fortsätta länge till.
När låtskrivaren Sharon Vaughn intog scenen för seminariet Metamorphosis i sällskap med fyra ytterst framgångrika svenska kollegor: Carl Falk (Nicki Minaj, One Direction), Carl Utbult (en av de mest framgångsrika icke-asiatiska låtskrivarna i Asien), Johan Fransson (Susan Boyle, Celine Dion) och Anders Hansson (Agnes, Cher) – vilket utmynnade i en ytterst intressant och hörvärd diskussion om musikskapande.
Efter lunch fortsatte dagen med författaren Natalia Brzezinski, hustru till USA:s Sverige-ambassadör, skådespelerskan Helena Bergström och den tidigare EU-kommissionären Margot Wallström som diskuterade kvinnligt ledarskap. Därefter följde dagens mest gripande och engagerande seminarium då Jason Timbuktu Diakités berättade om sitt studioprojekt i slummen i Dakar, Senegal. De filminslag som visades berörde lika mycket som Timbuktus egna ord och uppriktiga engagemang.
Under rubriken Afrofuturism! ledde musikjournalisten Nanushka Yeaman en panel med Adam Tensta och Stocktowns grundare Teddy Goitom, founder and director Stocktownom electronicafrofuturismens roll i det globala ljudlandskapet. Efter eftermiddagens sista kaffepaus var det sedan dags för Musikindustrins Claes Olson att åter inta scenen, den här gången för att tillsammans med Johan Lagerlöf från X5 Music, Hans Nordelius (skapare av Nord Synthesizers, grundare av Clavia) och STIM:s Tomas Ericsson diskutera ämnet Stockholm – a New International Music Industry Hub.
Innan dagens avslutande panel gjorde den unga nu jazz-gruppen Trio Laika ett bejublat framträdande med Spotify-singeln Sovande lupiner och musik från sitt kommande debutalbum. Därefter talade Stockholms borgmästare Sten Nordin och presenterade årets Polarpristagare med en unik mix sponsrad av Pacemaker.
John Paul Jones, som medlem av Led Zeppelin själv tidigare Polarpristagare, ledde ett djupgående samtal med Youssou N’Dour och Kaija Saariaho, ett samtal som kom att kretsa mycket om musik, tystnad och förutsättningarna för kreativt skapande. Mötet mellan de tre snarare belyste likheterna mellan olika kulturer och genrer, än vice versa – en av de grundläggande idéerna bakom Polar Music Prize.
Lars Nylin
Bilden: Seymour Stein och Claes Olson Foto: Patrik Österberg/All Over Press