Det såg lite tungt ut för Way out West. The Roots, Solange och Azealia Banks lämnade återbud och under sommaren som gått har beskeden om inställda festivaler duggat tätt. Det känns därför extra härligt att meddela att Way out West 2013 blev en succé med publikrekord på 27 752 besökare och ett arrangemang som gav känslan av att allting bara fungerade. MI:s sommarpraktikant Anna Lindholm rapporterar.
Att även Neil Young & Crazy Horse blev tvungna att ställa in, med en timmes varsel, var förstås mycket olyckligt, men ingenting någon kunnat förutse. Alla besökare som köpt torsdagsbiljett erbjöds genast som kompensation tillträde till festivalens samtliga tre dagar. En snygg gest som uppskattades, även om många var rejält besvikna.
– Det spelar ju ingen roll, det var bara honom jag ville se, sade Alexander från Linköping, men höll ändå humöret och konstaterade att ingenting fanns att göra åt saken.
Förra året chockade Luger festivalbesökarna då de kort innan festivalen annonserade att det bara skulle säljas vegetarisk mat på området, till mångas stora missnöje. Även i år var all mat som såldes helt köttfri, och mig veteligen var det ingen som klagade (åtminstone inte särskilt högljutt). En fantastiskt snygg och modig satsning av Luger och Way out West som jag hoppas att fler större evenemang kommer våga ta efter. Hållbarhet och miljöfrågor är centralt för Luger och organisationen kring festivalen. Tack vare detta tilldelades de i år hållbarhetscertifikatet ISO 20121 och kan därför numera presentera sig som världens första hållbara musikfestival!
Omar Souleyman, folkmusikern från Syrien, tvingades ställa in sitt framträdande på Stockholm Music & Art i år efter att han nekats inträde i landet. Men de svenska myndigheterna gavs en andra chans till beslutsfattande när Souleyman även erbjöds en plats på Way out West. Han accepterades visum och på torsdagen hade vi nöjet att se honom framträda på Linnéscenen i Slottsskogen.
I väntan på Omars entré var det svårt att avgöra om det var dans eller faktumet att Omar synts i media som lockat dit publiken. Fullsatt var det i alla fall, till bristningsgränsen. När musiken sedan drog igång rådde inte längre några som helst tvivel; fötter lyfte unisont från golvet till extatiskt publikjubel och därefter följde en workout av rang. Ingen visste hur den borde sjunga eller dansa men alla sjöng och dansade. Jag var i 360 graders vinkel omgiven av svettiga, leende ansikten som skuttade och tjoade.
Nytt för i år var festivalens intervju- och föreläsningsprogram Way out West Talks. Deltagarna fick där möjlighet att lyssna till och interagera med inspirerande människor från musik- och mediabranschen. Bland annat fick man höra Studio Totals Tomas Mazetti diskutera rikedom, konsten att bli älskad och vikten av att sticka ut i mängden.
– Våga vara annorlunda så blir du framgångsrik, men inte älskad! knöt Mazetti ihop säcken, till åhörarnas förvirring och förtjusning.
Way out West Talks förväntas bli ett återkommande fenomen att se fram emot.
Efter att festivalområdet i Slottskogen stängt för natten fortsatte festivalen liksom tidigare år som Stay out West på stadens klubbar, där artister som Shout out Louds och Looptroop Rockers med flera framträdde runt småtimmarna. Att flytta festivalen ut i staden är ett härligt koncept på det vis att besökarna erbjuds miljöombyte. Men då långa avstånd och överbelastad kollektivtrafik gjorde det knepigt att transportera sig till spelstället, som sedan löpte stor risk att redan vara fullsatt, lämnar Stay out West ändå utrymme för utveckling till kommande år.
Även könsfördelningen bland artisterna står inför förbättring då männen i år varit i kraftig majoritet på scenerna.
– Det kan alltid bli bättre, konstaterade Joel Borg på Luger. Jämställdhet är viktigt för oss och för publiken. Vi är inte nöjda i år, så då får vi trycka på ännu mer till nästa år.
Text & foto: Anna Lindholm