Enligt Dagens Nyheter närmar sig Stim nu ett avtal med YouTube. Förhandlingarna har pågått i fem år. Ett avtal skulle ge svenska artister och bolag intäkter som experter jämför med de som i dag kommer från Spotify och andra streamingtjänster.
– Att det har tagit så lång tid har flera orsaker. Det finns bland annat skilda uppfattningar om nivåerna på ersättningar och de tekniska kraven för samarbetet. Youtube har en affärsmodell för hur de vill rapportera om musiken som saknar transparens och som Stim inte kan acceptera, säger Stims vice vd Tomas Ericsson till DN.
När DN frågar Ericsson om när ett avtal kan vara klart svarar han:
– Förhoppningsvis inom några månader, men vi måste veta vilka verk som nyttjas på Youtube och hur många nyttjanden som sker för att kunna beräkna vilka ersättningsnivåer som är rimliga.
Per Sundin, Nordenchef på Universal Music, kommenterar i DN:
– Det här är ett jätteviktigt avtal. Youtube kommer att utvecklas med annonsering och olika tjänster – kanske till exempel reklamfria tjänster och tillgång till okomprimerad musik med högre ljudkvalitet som man betalar en slant för. Det är en enormt spännande utveckling, säger han.
När tidningen undrar om YouTube blir ett hot mot Spotify, Wimp och andra streamingtjänster svarar Sundin:
– Det är klart att det här blir en konkurrent. Men konkurrens är alltid bra och frågan är alltid vem som skapar den tjänst som konsumenterna tycker är bäst, säger Per Sundin på Universal Music.
YouTube startades 2005 och är nu världens största underhållningstjänst. I USA har det funnits vissa avtal mellan musikbolag och tjänsten sedan 2008. I Europa kom de första avtalen tidigare i år.
Lars Nylin
Länk till DN:s artikel:
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/youtube-kan-ge-miljoner-till-svenska-artister/