I samband med den tidigare i veckan offentliggjorda rekryteringen av Musiksveriges vd Elisabeth Widlund som ny kommunikationschef stärker SAMI sin organisation ytterligare. Syftet är att effektivisera insamlingen från musikanvändare och öka utbetalningarna till artister och musiker.
– Musik används allt mer i offentliga sammanhang och allt fler företag inser värdet av att spela musik i sina verksamheter, konstaterar SAMI:s vd Stefan Lagrell. I det gynnsamma läget är det viktigt att SAMI förstärker sin organisation på rätt sätt för att säkra ersättningarna till alla de artister och musiker som SAMI företräder.
Martin Elford, tidigare varit informations- och marknadschef, blir operationell chef med ansvar för Kundservice, Medlemservice samt affärsutveckling. Det innebär att ett övergripande ansvarar för SAMI:s intäkter och för genomströmningen av ersättningar till SAMI-anslutna artister och musiker. Elford blir även ansvarig för affärs- och produktutvecklingen med syfte att öka SAMI:s insamling av ersättningar och att öka servicen till både kunder och medlemmar.
Stefan Stråle blir ny chef för Medlemservice och IT med ansvar för SAMI:s distribution av ersättningar till artister och musiker samt för SAMI:s IT-struktur. Stråhle kommer närmast från en tjänst som konsultchef på IT-konsultföretaget Agero.
– Det är mycket glädjande att vi lyckats rekrytera så starka och kompetenta personer som Elisabet Widlund och Stefan Stråle till SAMI och jag tror att det sammantaget med Martin Elford i en central position kommer nu att skapa ett ännu bättre och effektivare SAMI, kommenterar Stefan Lagrell.
Claes Olson