4 juni 2013

DIGITALNYTT Notiser

Nytt från  om bland annat Napsters relansering och en undersökning av svenskarnas lyssningsvanor beställd av WiMP.

Napster lanserades i början av veckan i Sverige, och ytterligare 13 europeiska länder. Napster, som i dag ägs av Rhapsody, är en streamingtjänst som fungerar precis likadant som de övriga: Deezer, Rdio, Spotify, WiMP etc. Spelaren är webbaserad men det finns också appar till de vanligaste smartphones.

Respons Analys har på uppdrag av WiMP genomfört en undersökning av svenskarnas lyssningsvanor. Enligt undersökningen är det idag 45 procent av befolkningen som säger att de strömmar musik någon gång varje vecka. Bland ungdomar är det 70 procent som lyssnar streamat varje vecka. Undersökningen visar också att sex procent av ungdomarna idag lyssnar på vinylskivor minst en gång varje vecka, medan 23 procent av ungdomarna lyssnar på CD varje vecka.

Flera onlinemedier rapporterar att Apple har fått till ytterligare ett antal viktiga avtal för sin kommande streamingtjänst, nu senast Warner Music. Enligt New York Times planeras en klassisk Apple-presentation av tjänsten vid den årliga utvecklarkonferensen som inleds på måndag den 10 juni i San Fransisco.

I veckan lanserades en ny digital aggregatör/distributör, vid SF MusicTech Summit. Egentligen är det ingen helt ny tjänst, det är distributionsfunktionen på Fandalism som separerats, och blivit DistroKid. En artist kan distribuera obegränsat med musik för 19,99 dollar om året till Spotify, iTunes Store, Google Play och Amazon. Labels kan distribuera obegränsat med artister och musik för 79,99 dollar om året. DistroKid konkurrerer med ett trettiotal olika aggregatörer, på den svenska marknaden används framför allt kanske Record Union, Phonofile, Tunecore, CD Baby, IODA, Reverb Nation och Universals SpinnUp.

Bandsintown uppgraderade förra veckan sina mobilappar med nya sociala funktioner. Med de nya uppdateringarna kan man lättare bjuda in kompisar till konserter och dela med sig av information till utvalda personer i sitt sociala nätverk. Bandsintown tar alltså ytterligare steg för att utveckla det egna sociala nätverket bland musiknördar, istället för att som många andra huvudsakligen använda sig av befintliga tjänster som Facebook och Twitter.

Daniel Johansson