Den amerikanska skivindustrin har problem med Google, Deezer har nu 4 miljoner betalande prenumeranter och Japan är på god väg att passera USA som världens största musikmarknad. Det är bara några av de många nyheterna i MI / DIGITALNYTT:s redaktör Daniel Johanssons rapportering denna vecka.
RIAA (Recording Industry Association of America) har meddelat att man nu skickat 20 miljoner ”takedown notices” till Google, d.v.s. uppmärksammanden rörande länkar till illegalt publicerat material. I vissa fall har man skickat tusentals meddelanden rörande länkar till samma material. I det officiella meddelandet från RIAA är det dock uppenbart att man är frustrerade över hur lite effekt det har. Brad Buckles från RIAA kommenterar: ”Every day produces more results and there is no end in sight. We are using a bucket to deal with an ocean of illegal downloading.” RIAA efterfrågar helt enkelt ett större samarbete från Google.
Deezer meddelar att man nu har 4 miljoner betalande prenumeranter över hela världen. Det kan jämföras med Spotifys senaste rapportering om 6 miljoner betalande.
BeatDeck är en ny statistikaktör på marknaden, som precis som NextBigSound, MusicMetric och BigChampagne fokuserar på att skapa översikter på musikanvändning online. Förutom att enbart leverera statistik erbjuder BeatDeck också ett publiceringsverktyg för artister som ska underlätta spridandet av musik på olika sociala medier.
Pandora har lanserat avdelningen Pandora Premieres, som sänder fulla album innan de har blivit releasade. Tanken är att artister ska välja att presentera sina nya album exklusivt på Pandora upp till en vecka innan de släpps, för att skapa intresse för albumen.
Apple fick nyligen ett patent för ”offline purchasing”, d.v.s. möjligheten att kunna köpa låtar även fast en device inte är uppkopplad. Enligt patentet skulle låtar laddas ned i förväg, men inte öppnas upp förrän dess att man köper låten ”lokalt” i iTunes. Funktionen liknar alltså den funktion som streamingtjänster använder sig av i offline mode för mobiler. Huruvida Apple tänker använda sig av patentet eller inte finns det ingen information om.
KTH och Operahögskolan har tillsammans tagit fram något man kallar en ”sånghandske”, som gör det möjligt att med handrörelser förändra ljudet av sin röst i realtid, vid t.ex. konserter. Sånghandsken bär namnet The Throat III, vilket kan ge både den ena och den andra associationen, och presenterades vid den stora interaktionsdesignkonferensen CHI 2013 i Paris.
IFPI:s rapport över den globala musikindustrin som släpptes tidigare i vår, visade att intäkterna från den digitala musiken under 2012 stod för ca 35 procent av de totala intäkterna till repertoarägare, men att streaming fortfarande har liten betydelse i många länder, t.ex. i Japan och Tyskland där streaming bara står för 4 procent av de totala intäkterna. En annan intressant notering som kan göras är det faktum att USA och Japan står för klart mer än hälften av alla intäkter till repertoarägare, 8,9 miljarder dollar av totalt 16,5 miljarder, och att Japan är på god väg att passera USA som den största musikmarknaden i världen (USA: 4,482 miljarder dollar, Japan: 4,422 miljarder dollar, men med en 4-procentig ökning under året). Om samma trend fortsätter under 2013, kommer vi alltså snart att ha en ny största musikmarknad i världen. Anmärkningsvärt med tanke på att Japan ”bara” har ca 130 miljoner invånare.
Den nya konserttjänsten Soundhalo kan läggas till de nya tjänster som lanserats under den senaste tiden som inriktar sig på livesändningar. EvntLIve, Quello och Lively är några andra. Rykten säger att det också finns ett svenskt företag som är redo att ge sig in på den delen av marknaden. Soundhalo har en intressant ny funktion, man spelar in och publicerar successivt varje låt i ett liveset. Ett par minuter efter att en låt har framförts är det möjligt för personer i publiken att köpa inspelningen direkt under konserten.
Årsstämman som nyligen hölls i Aspiro, sade nej till styrelseförslaget att sälja av Aspiro TV till de personer som lett verksamheten. Man avslog även förslaget om överlåtelse av aktier i Wimp till ledningen för Aspiro TV.
Daniel Johansson