Den svenska musik-appen Tunaspot har vunnit sitt sjätte innovations pris. Temat för Danish Music Innovation Award 2013 var From composer to consumer in new ways och enligt Danska Musikparlamentet är Tunaspot årets musikinnovatör. Priset på 50 000 danska kronor delades ut i samband med Spot Festival i Aarhus första helgen i maj.
Tunaspot är en Malmö-baserad musikplattform för platsspecifik musik utvecklad i samarbete med Spotify och Foursquare. Spotify-appen som släpptes i augusti 2012 och blev uppmärksammad av framstående internationella musik- och tekniktidningar och bloggar. På sikt kommer man att koppla in fler musiktjänster till sin platsspecifika musikmotor, lansera egna mobilappar och möjlighet för andra att bygga egna mobila lösningar för platsspecifik musik, spellistor och ljud på vår tjänst (API).
Tunaspot har tidigare vunnit fyra priser i 2012 års Venture Cup tävling (bl.a. för bästa affärsidé, proof-of-concept, förstapris för bästa affärsplan Södra Sverige, tredje pris för bästa affärsplan Sverigefinalen) samt en Lovie Award som en av Europas bäst designade tjänster.
Bolagets grundare är Alex Esser (DJ och serieentreprenör. Utsedd till en av Sveriges top 5 vassaste webbeintreprenörer av IDG 2010. Också medgrundare till DJ-agenturen We Manage With Love), Christian Nilsson (Teknisk chef, tidigare i Silicon Valley), Erik Stenberg (nätverk och partnerships, tidigare innovationschef på Mobile Heights), Per Winroth (rådgivare, arbetar annars med innovationsteamet på EMI Danmark), Alexander Liljengård (Utveckling Backend), Andreas Nilsson (Design), Stefan Fisk (Utveckling Frontend) Behrang Kianzad (rådgivare, författare, journalist och PR-konsult) och Niklas Mascher (Affärsutveckling, Tyskland).
Tunaspot har en pending patent i USA och söker för närvarande investerare och rådgivare med bakgrund inom musik, telekom och IT.
Claes Olson
Länk:
Danska Musikparlamentets innovationstävling:
http://www.innovationskonkurrence.dk/vinderen-blev-tunaspot.html