Universal Music har tecknat ett världsomfattande licensavtal med den nya svenska dansetiketten PRMD. Avtalet omfattar bl.a Aviciis kommande debutalbum som släpps senare i år.
PRMD kommer att vara stockholmsbaserat, med bas i ett helt nytt studiokomplex på Östermalm. Etikettens genonbrott kom förra året med Cazzette Beam MeUp som toppade Billboard Clubplay Chart och placerade sig tvåa på Music Week Upfront Club Chart i Storbritannien. Cazzettes debutalbum Eject släpptes tidigare i år i exklusivt samarbete med Spotify, vilket ledde till över 23 miljioner Spotify-streams.
PRMD:s största namn är dock förstås Avicii (Tim Bergling), som till dags dato har såt mer än fem miljoner singlar och redan långt innan årets kommande debutalbum har etablerat sig i den absoluta världstoppen bland DJ’s.
– PRMD kan den elektroniska musikvärlden och hur man kommunicerar med publiken, menar Ash Pournouri, Aviciis manager och styrelseledamot i PRMD. Labeln är baserad på den moderna musikpublikens konsumentbeteende i den digitala eran och bidrar på ett innovativt sätt till distributionen och marknadsföringen.
– Ash och Tim och alla de andra i PRMD-gänget imponerar verkligen med vad de har skapat med sin nya label, konstaterar Per Sundin, Senior Vice President Nordic Region, Universal Music. Med deras stora idéer och vår uppbackning i form Universal Musics globala styrka och passion lovar det här att bli ett spännande och löftesrikt samarbete.
Claes Olson
Bilden, fr.v: Jason Ellis (A&R Director, Virgin EMI Records/Positiva), Per Sundin (Universal Music), Ash Pournouri (PRMD ,manager för Avicii), Max Hole (Ordförande / CEO, Universal Music Group International) och Ted Cockle (President, Virgin EMI Records)