2 maj 2013

TRIGGER Programmet växer fram

För femte året i rad kommer Trigger Creative Conference i sommar att arrangeras i samband med Peace & Love. Nu har arrangörerna presenterat programpunkterna för den internationella musikbranschkonferensen på Galaxen i Borlänge 27-28 Juni.

Årets program är uppdelat på två olika teman för de båda dagarna.

Torsdagens heldagsprogram går under rubriken The World Outside och bjuder på seminarier med bl.a Scott Cohen och Richard Gottehrer från The Orchard samt Export Music Swedens nye vd Jesper Thorsson.

Fredagens rubrik är Do it the Swedish way och på scenen medverkar Musiksveriges vd Elisabet Widlund och Richard Conlon från BMI i USA, som gör en föreläsning på temat The amazing Roxette revival and the use of social media in that.

Musikindustrins redaktör Claes Olson har varit moderator på Trigger varje år sedan starten 2009. I fjol höll han ett publikt samtal med den amerikanske msuikbranschlegenden Seymour Stein (Madonna, Ramones, Talking Heads m.fl). I år leder han en panel bestående av svenska musikbranschjournalister från både radio, TV och tidningar.

Trigger Creative Conference 2013

Torsdag 27 juni

The World Outside

Keynote – Paving the road for European Artists.
Peter Smidt (NL) – CEO Eurosonic

Panel discussion – International Music Exchange.    
Moderator: Jesper Thorsson (SE) – ExMS     

Case study – Pioneering in the Music Industry.
Scott Cohen & Richard Gottehrer (UK & US) – The Orchard

Panel discussion – How to make music a 100 billion dollar business.
Moderator: Ralph Simon (UK) – Mobilium Global

Closure keynote – Trends and predictions in the music industry.
Hal Bringman (US) – NVPR, Elias Bustos (BRA) – NVPR

Workshop – Brand Your Band.
Henriette Weber  (DK) – Toothless Tiger, Jesper Wallerborg (SE) – Confetti, Deeped Niclas Strandh (SE) – United Power

Fredag 28 juni

Do It The Swedish Way

Keynote – The amazing Roxette revival and the use of social media in that.
Richard Conlon (US) – BMI.

Panel discussion – Current and future revenue streams.
Moderator: Elisabet Widlund (SE) – Musiksverige.

Case study – New ways to promote your music.
Markus Hejdenberg (SE) – Menyou.

Panel discussion – What’s the role of media in artists success.
Moderator: Claes Olson (SE) – Musikindustrin.

Closure keynote – Monetizing on YouTube.
tba

– Trigger is by far one of my favourite and I think one of the best conferences in the world, säger Eric Sheinkop, CEO för det växande amerikanska musikbolaget Music Dealers. It brings so many important people from around the globe in a small very intimate setting.

– To my mind Trigger is really a one of a kind event in the music industry calendar, it’s kind of a boutiqe networking event and conference for really high level professionals in the music industry and lots of people in the start ups and very innovative companies in music, film, fashion & technology, konstaterar Oisin Lunny på OpenMarket, en annan av konferensens årligen återkommande internationella besökare. Trigger Creative Conference brings us together in a really uniquely intimate environment!

Projektledare för årets Trigger är Bart Omlo.

Lars Nylin

Länk:

www.triggercc.com