I ett memo till Warner Music Groups personal skisserar Warners VD Stephen Cooper hur det ska gå till när nyligen köpta Parlophone – i Sverige EMI – integreras i Warner Music. Cooper är tydlig med att Parlophone/EMI behålls som etiketter och blir imprints bredvid klassiska Warner-etiketter som Atlantic och Warner Bros.
Stephen Cooper presenterar i memot fyra huvuddrag över framtiden för Parlophone/EMI:
1. Parlophone blir en frontlineetikett i Warnergruppen.
2. I samspel med Parlophone ska Warner Music nystarta sin klassiska satsning.
3. Warner ska stärka sin närvaro i Centraleuropa med hjälp av EMI-katalogen.
4. Köpet ska fungera som en katalysator för Warners katalogsatsning.
Warner uppskattar att fusionen av de två bolagen, Warner betalade 765 miljoner dollar, resulterar i årliga besparingar på nära 500 miljoner kronor, framförallt räknar man med att spara genom att integrera backofficeområdet och på fastighetssidan. Vissa personalinskränkningar signaleras i memot.
Parlophone Label Group består av Parlophone, Chrysalis, Ensign liksom EMI-bolag i Sverige, Norge, Danmark, Spanien, Frankrike, Portugal, Slovakien, Belgien och Tjeckien.
Lars Nylin