18 april 2013

SKIVBOLAG Universal och X5 Music bildar U5

Universal Music Group, världens största skivbolag, har tillsammans med det banbrytande stockholmsbaserade digitala musikbolaget X5 Music Group i ett joint venture skapat U5, i syfte att producera digitala samlingsalbum med musik från de fyra etiketterna Decca, Deutsche Grammophon, Verve och Blue Note Records Samarbetet är det första i sitt slag.

U5 kommer att sammanställa och släppa mer än 50 digitala samlingsalbum i månaden.  Samlingarna kommer att släppas worldwide på alla digitala platformar. Universal har redan levererat 50 000 spår med klassisk musik från Decca och Deutsche Grammophons stora kataloger och förväntas leverera ytterligare 50 000 spår med jazz, blues och världsmusik från Verve och Blue Note-etiketterna före sommaren.

Redan nu har den första omgången släppts i USA, där albumen redan nu köpas som downloads. Den första serien 50 Greatest inkluderar The 50 Greatest Violin Pieces med Joshua Bell, The 50 Greatest Piano Pieces med Lang Lang samt samlingen The 50 Greatest Performances of Classical Music.

– Vi ser detta som inledningen på ett unikt världsomspännande samarbete som kommer att nå ut med den här extraordinära musiken till en bredare konsumentgrupp än tidigare, kommenterar Johan Lagerlöf, X5 Musics CEO. Med Universals klassiska katalog kommer vi nu att kunna ta vår redan mycket framgångsrika satsning på den klassiska musiken till nya höjder!

X5 Music är idag det näst största bolaget inom digital klassisk musik i USA. För drygt ett år sedan inledde man en stor expansion I USA med att öppna ett nytt högkvarter i Empire State Building New York. Bland bolagets största framgångar på den amerikanska marknaden kan nämnas Rise of the Masters: 100 Supreme Classical Masterpieces, som enligt SoundScan har salts i 20 000 exemplar i USA. Nästan lika många digitala exemplar har man sålt av samlingsalbumet The Greatest Video Game Music 2.

It’s not rocket science, kommenterar Johan Lagerlöf sitt bolags framgångsrika strategi, i en stor artikel i New York Times.

– När vi inledde diskutionerna så var Universal Music mest intresserade av att samarbeta med den klassiska katalogen, berättar X5 Music Groups CEO, North America, Scott Reilly i en Billboard-intervju publicerad idag. Men vi hoppas kunna expandera internationellt på jazzsidan. Och vi försöker sälja blues till en public som inte vet vem till exempel Little Milton är.

– Decca, Deutsche Grammophon, Verve och Blue Note Records är runt hela världen synonymt med kvalitet och legendariskaartister och musikinspelningar, kommenterar Ross Foster, Senior Vice President Commercial Affairs, Universal Music Group International. X5 Music Group är en stark partner för oss I USA och vi är mycket glad over att nu kunna nu med våra artisters music till fans I form av nya, fantasifulla samlingar.

Med dotterbolag i 60 terrirorier är Universal Music Group, som ägs av Vivendi, världens största musikbolag. Bland bolagets många skivetiketter kan, utöver Decca, Deutsche Grammophon, Verve och Blue Note, nämnas bl.a A&M/Octone, Angel, Astralwerks, Capitol Records, Def Jam Recordings, Disa, Emarcy, Fonovisa, Geffen Records, Interscope Records, I.R.S., Island Records, Lost Highway Records, Machete Music, Manhattan, MCA Nashville, Mercury Nashville, Mercury Records, Motown Records, Polydor Records, Republic Records, Universal Music Latino och Virgin Records.

Claes Olson