Ian Colven började sin skivbranschkarriär som 19-åring på Swedish Record Pool AB i Stockholm i början av 80-talet. Record Pool direktimporterade skivor, främst inom dance och pop/rock genren från länder som Tyskland, USA och UK. Ian såg till att förse lokala och nationella DJ’s med de senaste 12” (tolvorna), vilket var mycket populärt i radio- och DJ-branschen eftersom man då var väldigt tidig med de senaste klubblåtarna. Ian avancerade snabbt till inköpsansvarig tack vare sin förhandlingsförmåga och flytande engelska.
1985 startade Ian med stöd av Tony Prince (Radio Luxemburg) den månatliga DJ-mixsamlingen Disco Mix Club i Sverige. Han var även med att arrangera första Disco Mix Competition 1986 på klubben Ritz i Stockholm som var en tidig förlaga till Swedish Dance Music Awards.
Ian hade sen länge en dröm att starta ett eget musikbolag som inte bara vände sig till DJ’s och radioproducenter, utan också till mindre och medelstora skivbutiker. Ett fullservice företag som kunde hjälpa lokala skivhandlare att etablera sig lokalt med hjälp av professionell rådgivning och bra produkter. Hösten 1986 startade Ian tillsammans med sin bror Michael Colven, Next Stop Records AB (senare Next Stop Distribution AB).
Next Stop fick en bra start och lockade tidigt till sig namnkunniga musikjournalister, DJ’s, radioproducenter och lokala skivhandlare som varje vecka träffades och gick igenom de senaste skivleveranserna. Man startade också Next Stop Danceclub och Mixmasters Discomixes som blev en av Sveriges största leverantörer till DJ’s. Samtidigt ökade kundstocken stadigt vad gällde skivbutiker.
I början av 90-talet hade Next Stop växt sig så pass stort att man behövde expandera både vad gällde personal och lokal. Således flyttade man in på våning 4 på NK i Stockholm, ett strategiskt bra läge för kundbesök och dessutom granne med en skivbutik som Ian hade planer för. Nu var det dags att etablera den första egna skivbutiken, Megastore. Megastore blev en oberoende butikskedja inriktad på hemunderhållning och växte snabbt där flaggskeppet blev butiken vid Sergels torg och sedermera även e-handeln som lanserades i mitten på 2000-talet.
Samtidigt som Megastore växte lokalt växte Next Stop Distribution än mer tack vare global import och export. Ians kontaktnät försåg svenska skivbutiker och musikälskare med skivor från alla världens hörn. Next Stop Distribution blev tack vare Ian en mycket uppskattad leverantör och kund globalt såväl som lokalt, han blev en välkänd profil på mässan Midem i Cannes där ingen lämnades oberörd av hans affärsmässighet och humor. Next Stop Distribution hade som mest nära 80 personer anställda.
Som chef var Ian hård men rättvis och hans intelligenta vinnarskalle hittade alltid lösningar där andra gav upp. Kände man inte Ian kunde man uppfatta honom som arrogant men vi som hade förmånen att lära känna honom vet att bakom den ytan fanns ett stort hjärta. Bortsett från Ians stora passion tennis tyckte han om att göra saker med personalen utanför kontoret. Det var bl.a. grillfester, fotbollsmatcher mellan lager och sälj, biljardkvällar och legendariska julfester.
Stort tack för den här tiden Ian, du bjöd oss på oförglömliga minnen som vi bär med oss resten av våra liv. Det var en ynnest att få lära känna dig och vara en del av ditt och Michaels livsverk Next Stop Distribution. Vi kommer att sakna dig och våra tankar går till din familj i denna sorgens stund.
Mankie Eriksson, Michel Brygiewicz och Veerle Schrovens
Ian Colven begravs fredagen den 3 maj kl 13.00 i S:t Birgitta kyrka, Nockeby kyrkväg 47 i Bromma.