Musiktjänsten WiMP har i veckan lanserat WiMP DIY, en ny tjänst som möjliggör för oetableradeartister och band att nå ut till en bred publik. Musiken publiceras både på WiMP samt på ett antal andra digitala tjänster.
Enligt WiMP är WiMP DIY – do it yourself – en vidareutveckling av musiktjänstens satsning på lokal musik. Med den nya tjänsten kommer man att tillgängliggöra oetablerade artister i en egen sektion i WiMP-klienten. WiMP DIY:s redaktion kommer att lyssna på det som kommer in och lyfta fram det man anser vara bäst i form rekommenderade album, spellistor och albumlistor. Vissa utvalda band och artister får också chansen att lyftas fram i banners på WiMPs förstasida.
Musik som laddas upp finns först exklusivt tillgänglig på WiMP i en månad. Därefter görs den tillgänglig även på andra plattformarna. Distribution sker genom Phonofile. Intresserade band och artister kan läsa mer och registrera sig på www.wimpmusic.com/wimpdiy
– WiMP DIY ska inte vara ett alternativ istället för ett skivbolag, förklarar Karin Moberg. Vi vill ge osignade artister en möjlighet att upptäckas – både av potentiella fans och potentiella skivbolag. Vi vill göra det enklare för talangfulla artister med ambitioner att nå ut med sin musik.
WiMP DIY bygger på att artisterna själva styr sin marknadsföring och 70 procent av intäkterna går direkt till artisten. De övriga 30 procenten går till WiMP:s administration. Det kostar ingenting att registera sig och användningen av tjänsten är helt gratis.
Claes Olson