Denna vecka publiceras den årliga rapporten RIN (Record Industry in Numbers). Rapporten visar att den globala musikförsäljningen gick upp för första gången sedan 1999.
Ökningen var visserligen bara 0,2% men den anses ändå som ett tecken på att även den globala marknaden nu på allvar även affärsmässigt gått in i den digitala eran. I studien visas att alla intäktsområden förutom fysisk försäljning växte under 2012. De globala digitala intäketrna gick exemplevis upp med 8%. Nio av världens 20 största musikmarknader visade tillväxt. Sverige ligger där i toppskiktet med en uppgång på 18,7%, allra mest av de stora marknaderna ökade Indien med 22,1% Indiens omsättning på motsvarande drygt en miljard kronor är den största någonsin.
I en kommentar säger IFPI:s Frances Moore: ”Efter mer än ett årtionde med nedgång, på global nivå finns en ny känsla av optimism. Detta är ingen tillfällighet, musikvärlden har anpassat sig till den digitala världen. I dag tillhandahålls konsumenteran med det de önskar och en serie affärsmodeller presenterar musik.”
Några punkter i RIN:
– Rapporten visar bland annat att den globala musikförsäljningen ökade med 0,2 % under 2012, vilket är det första året med tillväxt sedan 1999.
– RIN visar också att USA fortfarande är världens största musikmarknad och att de svenska digitala försäljningsframgångarna har gjort Sverige till världens 12:e största musikmarknad (14:e plats 2011).
– Den digitala musikförsäljningen står i dag för 35 % av de samlade intäkterna medan den fysiska försäljningen står för 57 % av musikbolagens intäkter.
– Musikprenumerationstjänster ökar snabbt och står idag för 20 % av de digitala intäkterna globalt, en ökning från 14 % sedan år 2011. Prenumerationstjänster står idag för en tredjedel (31 %) av alla digitala musikförsäljningsintäkter i Europa.
– Album står i dag för 56 % av musikförsäljningen globalt. Digitala nedladdningar av album växte snabbare än singelförsäljningen och vinylförsäljningen är nu på samma nivå som år 1997.
– Konsumtionen av strömmande musiktjänster visar att albumformatet fortfarande är mycket relevant. Många av årets bäst säljande album genererade en stor streamingvolym över alla spår som finns med i albumet.
– Intäkter från upphovsrättsliga ersättningar var den snabbast växande intäkten för musikbolagen under 2012 och stod för 6 % av de totala intäkterna. Synkroniseringsintäkterna ökade med 2,1 % under samma år.
Lars Nylin
Hela rapporten: