EMI:s nya kampanjsajt för svenska svenska hårdrocksklassiker, de populäraste amerikanska underhållningssajterna, Amazons nya streamingtjänst och WiMP:s nya tv-samarbete med Aftonbladet är bara några av veckans många signerade Musikindustrins DIGITALNYTT-redaktör Daniel Johansson.
Svenska EMI lanserade kampanjsajten www.swedismetalclassics.com i måndags, en sajt som hänger samman med det arbete man gjort för att leta reda på gamla svenska hårdrocksklassiker. Med finns tidigare outgivna låtar från Alien, Bedlam och andra band, tillsammans med mycket annat. Totalt handlar det om 24 album varav 10 inte funnits att få tag på sedan 80-talet.
Soundrop meddelar att man lagom till våren (typ) släpper sex nya genre-rum. De nya rummen är Broken Beat EDM, K-Pop, Dance Deep House, Punk och Heavy Metal. Ett par event kommer också genomföras framöver. 27 mars är det Tary Manning och 5 april Birds of Tokyo som kommer presentera sitt nya album March Fires i sitt eget Soundrop-rum.
Nielsen har för januari 2013 släppt en lista över vilka underhållningssajter som dominerar den amerikanska marknaden, och i topp hittar vi YouTube, följt av iTunes. På nionde plats finns VEVO och däremellan sajter som IMDb, Netflix och ett gäng sportsajter. Inga rena musikstreamingtjänster finns med på listan, så som vi ser musikstreaming här i Norden.
Bram Cohen förändrade världen när han en gång i tiden publicerade BitTorrent-protokollet. Nu lanseras BitTorrent Live, ett streamingprotokoll baserat på P2P-tekniken. Ett patent har erhållits för tekniken, och nu förväntar sig Cohen att protokollet kommer att börja användas i stor skala på nätet.
Strategy Analytics har släppt en rapport som visar att den största molntjänsten i USA idag är Apples iCloud. Dropbox hamnar på andra plats.
De nya hörlurarna Mico läser av hjärnvågor för att välja vilka låtar som passar det tillstånd du befinner dig i just för stunden. Bakom hörlurarna står Neurowear, som presenterade tekniken på SXSW.
Amazon är på gång med en streamingtjänst, för att komplettera (eller ersätta?) downloadtjänsten Amazon MP3 och lockertjänsten Cloud Player. Enligt flera medier befinner man sig just nu i förhandlingar med rättighetshavarna.
Spotify har ingått samarbetsavtal med spanska Telefonica. Samarbetet innebär att kunder till Telefonica kommer att få rabatt på Spotifys Premium-prenumerationer.
I den nya rapporten från Asymco, som avslöjar att Apple tjänar två miljarder dollar på iTunes, visar det sig att den del som man har minst profit på faktiskt är musik, nettovinstmarginalen på musiken är bara 1 procent. Den största delen av vinsten kommer från Apples egna produkter.
Wimp och Aftonbladet har utökat sitt samarbete, när Wimp nu kommer att få en egen TV-kanal på Aftonbladet.TV. I kanalen kommer man bl.a. att livesända konserter med nya och upcoming artister. Karin Moberg från Wimp, kommenterar: ”Vi har funnits på Aftonbladet tidigare, men nu får vi en egen kanal. Framförallt är det superkul att vi kan lyfta upp mindre artister på en arena där annars mest artister som har varit med i Melodifestivalen syns.”
Flattr har lanserat en mikrobetalningsfunktion som gör det möjligt att donera pengar till artister och kreatörer genom sociala medier som man redan använder, t.ex. Twitter, Instagram, Flickr och Soundcloud.
För alla som inte var på SXSW finns Dave Grohls keynote filmat och publicerat på http://www.youtube.com/watch?v=Efv0Y5Fs7m4. Väl värt att se.
Den nya tjänsten ShowGo.TV är en livetjänst som sänder musik från olika platser runt om i världen. Tanken är helt enkelt att det varje kväll genomförs konserter runt om på jorden som man inte har möjlighet att vara med på, men som man skulle vilja se. ShowGo.TV vill bli platsen där man kan uppleva konserterna, även fastän man inte kan vara där. Utbudet är än så länge inte så stort, återstår att se om ShowGo.TV lyckas med sina stora ambitioner.
Rdio har lanserats i ytterligare sju länder, Mexiko, Irland, Island, Italien, Lettland, Litauen och Österrike. Totalt finns tjänsten nu i 30 länder.
Daniel Johansson