I ett unikt avtal får teamet bakom den norska filmen Beatles rätt att använda musik från The Beatles för filmatiseringen av Lars Saaby Christens bestseller med samma titel. Anette Hökengren, chef för Film & TV på Sony/ATV Music Publishing Scandinavia, är en av de som dragit i rättighetstrådarna. MI sökte upp henne för en 4 SNABBA med fakta i fallet.
Hur vanligt är det att Apple/Beatles gett tillstånd till användning av originalinspelningar i filmer eller TV?
– Inte vanligt alls vad jag vet. Förutom alla Beatles filmer från 60-talet så känner jag bara till 2 tidigare tillfällen, filmen Norwegian Wood baserad på Haruki Murakami’s novell med samma namn där dom använde Norwegian Wood och nu senast ett avsnitt i TV serien Mad Men där dom använde Tomorrow Never Knows.
Vad var det som gjorde att det gick i lås den här gången och hur lång tid har du jobbat på den här? Hur mycket har filmbolaget betalat för användningen?
– Svårt att säga. Apple är väldigt måna om att förvalta och föra Beatles arv vidare på rätt sätt. Vi hade en fantastisk historia som har alla förutsättningar att uppfylla just det men det gällde att få Apple att inse det också. Vi visste att vi bara skulle få en chans att få till det så det gällde att sköta korten rätt hela vägen fram. Det skulle krävas strategi, stort tålamod och envishet. Vi har jobbat med en filmproducent och music supervisor som med stort mod och tålamod har lagt sitt öde i våra händer. Trots skepsis från dom flesta som jag stött på längs vägen, och trots att det ett tag såg mörkt ut, så har jag inte gett upp, utan med en dåres envishet fortsatt enligt plan. Helt plötsligt händer det, och glädjen man känner när man kan ringa det där samtalet och säga att ”vi har ett ok från alla inblandade” är obeskrivbar och värd all den tid och energi man har lagt ner. Det tog ett år, runt 2 000 mail och drygt 500 telefonsamtal.
– Jag kan inte nämna hur mycket de betalt men det är helt klart en av dom större dealarna vi har gjort.
Vad har arbetat med för andra större projekt?
– Större dealar jag har jobbat med tidigare är bland annat så kallade teaterkonserter som är stort i Danmark. Sen 2008 har jag tillsammans med olika danska producenter jobbat med fem olika föreställningar som alla har blivit stora succéer. Den första Come Together var en föreställning som bygger på musik av Lennon/McCartney och sattes upp på Gasvaerket i Köpenhamn. Sen följde två föreställningar som bygger på Bob Dylans musik, en med Leonard Cohen och nu senast ytterligare en föreställning med musik av Lennon/McCartney, Hey Jude som spelades på Forum i Köpenhamn.
– På reklamsidan så är jag stoltast över ett avtal som vi gjorde med ett stort bilmärke där man använde musik från en av våra lokala artister/upphovsmän. Vill inte nämna vilken musik eller bilmärke det var men jag säga att det var ett projekt som jag också jobbade väldigt länge med. Från ett erbjudande på total Euro 10.000 så landade vi på totalt 900000 Euro.
– Men det är inte bara instinkten att göra bra dealar som är min motivation, ibland kan man stöta på projekt där det kreativa har så mycket mer värde än att få rätt betalt så att man känner att man vill vara del i det. Låt den rätte komma in var ett sånt projekt där vi hjälpte till med att hitta och cleara musik utan kostnad bara för att vara en del av projektet, och jag jobbar just nu med en lågbudgetfilm Blue Bird som man också får en sån där bra känsla av.
Hur beskriver du dig själv som branschperson?
– Jag är en äkta doldis som verkar i skymundan utan att göra så mycket väsen av mig. Jag började min bana i musikbranschen på CBS Records 1980 som assistent på dataavdelningen. Har bland annat sett Per Sundin (VD Universal Norden – MI:s anmärkning) utvecklas från sitt först jobb som fältkille på CBS till den position han har idag. Sen dess har jag jobbat i olika omgångar med det mesta som rör administration på skivbolag och musikförlag (royalty, copyright, business affairs). Sen år 2000 är jag på Sony/ATV där jag blev anställd för att utveckla synkdelen och på den vägen har det fortsatt. När jag började så hade Sony/ATV som bäst omsatt 600.000 för synkdelen lokalt. I dag omsätter vi över 20 miljoner (och då är inte Beatles filmen eller EMI:s katalog inräknad). Ganska bra tycker jag.
Fotnot: EMI Music äger masterrättigheterna och Beatlesavtalet är ett samarbete mellan SONY/ATV och EMI Music.
Lars Nylin