Hela måndagen regerades de sociala nätverken av namnet Tommy Nilsson. När det utannonserades att han bytt namn till Black undrade hälften vad Nilsson pysslade med. Övriga trodde sig veta att det var ett PR-trick för Nilssons favoritklubb AIK.
I själva verket var det Marabou som låg bakom PR-kuppen. Syftet är att marknadsföra Marabous lakritschoklad med hjälp av skönsångaren som en gång började som hårdrockare i Horizont och Easy Action.
– Både Tommy Nilsson och Marabou Black gör comeback i vår och båda är folkkära. Vi tyckte att det var ett roligt sätt att komma igenom mediebruset, och vi är glada att Tommy ville vara med på vårt upptåg, säger Hilda Björkman på reklambyrån Forsman & Bodenfors till Dagens Media.
Dagens Media frågar också: Hur ser du på att det spekulerades i att AIK skulle ligga bakom?
– Vi satt och myste här på chokladfabriken. Det får man bjuda på och det stör inte oss, svara Björkman tidningen.
Lars Nylin