Radiohjälpens nya kampanj Hungerhjälpen är en nationell insamling som under våren fokuserar på nutritionsfrågor i Afrika. DJ:n och musikproducenten Avicii och managern Ash Pournouri donerar nu 1 miljon euro till Radiohjälpen.
DJ:n och producenten Avicii donerar tillsammans med sin manager 1 miljon euro till Radiohjälpens nya välgörenhetskampanj Hungerhjälpen. Insamlingsperioden pågår 9 mars-1 juni och är öppen för alla som vill delta. Avicii uppmanar svenska folket att hjälpa till under insamlingen för att se hur mycket det är möjligt att bidra med tillsammans. Insamlingen börjar under Melodifestivalens final och avslutas med en direktsänd gala i SVT 1 juni.
Alla som vill kan gå ihop för att anta utmaningen och tävla om att samla in pengar via egna aktiviteter. Syftet med donationen är att möjliggöra ett sätt att informera undernäring som ett av de största hoten mot mänsklig utveckling. Samtidigt ger insamlingen en möjlighet för alla att kunna bidra till att bekämpa undernäring.
Avicii ligger i framkant när det kommer till DJ:s och producenter världen över och visar samtidigt stort engagemang för välgörenhetsfrågor. SVT fick under en turné möjlighet att skildra Aviciis liv bakom scenen och samtidigt se hur han jobbat ihop donationen. SVT kommer förutom att visa dokumentären även att direktsända den gala som avslutar Hungerhjälpen den 1 juni och därtill en uppföljande dokumentär där Avicii tillsammans med några av kampanjens flitigaste insamlare besöker ett av biståndsprojekten.
Lina Pettersson