Universal Music satsar nu på utomhusreklam för svensk hiphop. Och man gör det i de förortsområden där ”de berörda artisterna kommer ifrån och har många av sina fans”, som bolaget skrivet i ett pressmeddelande.
Det var inte länge sedan svensk hiphop ansågs död kommersiellt sett. Men att det kan svänga snabbt i musikbranschen är ingen nyhet. Parallellt med att Spotify revolutionerat den svenska musikbranschen har svensk hiphop gått in i en ny guldålder vilket på sista tiden även börjat ge kommersiella framgångar. Inte minst under de senaste tre veckorna då Labyrints frontman Aki hållit Sverigetopplistans första plats med sin platinasäljande singel När solen går ner. Det är första gången en svensk hiphopartist lyckats ligga kvar på första placeringen så länge.
Universal Music har sedan ett drygt år tillbaka positionerat sig starkt inom genren, främst via etiketterna Svenska Inspelningar och Redline Recordings, och man höjer nu nivån på marknadsföringen ännu en ett steg genom en reklamkampanj i Stockholm och Uppsala via Clear Channels utomhusytor samt annonsplatser i tunnelbanan.
Reklamkampanjen är troligtvis den största i sitt slag inom genren och är unik på flera sätt. Det är första gången en specifik spellista på Spotify – Universals egna Digster Svensk Hiphop – marknadsförs på detta sätt. Kampanjen är också speciellt riktad till de förortsområden där de berörda artisterna kommer ifrån och har många av sina fans.
I kampanjen medverkar Svenska Inspelningars artister Näääk, Nimo och Ken Ring. Från Redline Recordings, som just nominerats till Nöjesguidens Stockholmspris, medverkar artisterna Labyrint, Dani M, Carlito och Stor. Kampanjen drar igång måndagen den 28 januari.
Lars Nylin